Bharti Kher

Bharti Kher 

 

Identitet, tradition, transformation og tilhørsforhold er temaerne hos den britisk-indiske kunstner Bharti Kher. 

 


At være hybrid    Bharti Kher Arione, 2004, Courtesy Galerie Emmanuel Perrotin, Paris & Miami

Bharti Khers værker handler først og fremmest om identitet, og hvad dertil hører af kultur, traditioner, køn og tilhørsforhold. Hun sammenstiller modsatrettede signaler for bl.a. kvindelighed, dyriskhed, magt og etnicitet og sætter spørgsmålstegn ved de velkendte kategorier, vi opdeler vores omverden i for at forstå den. 

 

Skulpturen Arione fra 2004 er en velskabt amazone, der iført hotpants, pistolhylster og en højhælet sko tilbyder delikate kager. Hendes ene ben er forvandlet til et hesteben, mens ansigtet med de store ører minder om en abe. Hun er ikke en almindelig velskabt kvinde. Hun er en hybrid, der både er forførende som amazone, lokkende med sine kager og skræmmende med sine fremmede, dyriske træk og revolveren, som hun enten beskytter eller truer os med. Bharti Kher frigør her kvinden fra stereotype kvinderoller og gør hende til noget nyt og endnu ikke defineret. Transformationen fra noget velkendt til noget endnu ikke kendt afspejler på et overordnet plan de store forandringer, som Indien gennemgår i disse år. Samtidig spejler det kunstnerens egen transnationale identitet.

 

Tilbage til Indien

Bharti Kher er født af indiske forældre, opvokset og uddannet i England. Som 23-årig flyttede hun til New Delhi i Indien, hvor hun bor og arbejder i dag. Hun sammenfletter elementer fra sin egen opvækst i England med symboler fra den indiske kultur.


Et tilbagevendende element i Bharti Khers værker er bindien: Det lille dekorative mærke, som mange indiske kvinder hver dag placerer i panden mellem øjenbrynene. Bindien markerer det tredje øje. 
 Bharti Kher Squaring the Circle, 2004, Courtesy Galerie Emmanuel Perrotin

 

Den har haft en række bibetydninger op gennem historien, men i dag signalerer den primært kvindelighed og indiskhed og bruges i øvrigt som interessant accessory i vestlige lande. Bindien var et af de symboler, Bharti Kher tog til sig, da hun ankom til Indien som nyuddannet kunstner. I dag møder vi bindien i størstedelen af hendes værker: De sædcelleformede bindier vrimler rundt på hendes skulpturer og får overfladerne til at vibrere. I sine malerier viderefører hun forskellige traditioner fra vestens abstrakte maleri: Op-Art, Abstrakt Ekspressionisme, mm. Men i stedet for at bruge maling, skaber hun mønstre, farver og bevægelser i billederne ved at klæbe tusindvis af bindier i forskellige former og farver op på lærredet. Med det markante element fra indisk kulturhistorie føjer Bharti Kher ny betydning til det velkendte og overstiger skellet mellem en vestlig og en ikke vestlig kunst.

  


Bharti Kher The Girl with the Hairy Lip Said No (detail), Courtesy Galerie Emmanuel Perrotin
Kulturelle samplinger

 Flerkulturel identitet er også et tema i installationen The Girl with the Hairy Lip said no fra 2006. Vi ser resterne af et theselskab; ituslået porcelæn, en tekande udsmykket med løse tænder, farverige bindier på underkopperne og afklippede hårlokker i kopperne.

Scenen knytter an til den engelske tradition for eftermiddagsthe. Samtidig henviser den til det indiske ritual i forbindelse med arrangerede ægteskaber, hvor bruden ses an ved et theselskab. Den humoristiske titel fortæller os, at kvinden i dette tilfælde takkede nej til ægteskabstilbuddet. Værket kombinerer tegn og koder fra forskellige kulturelle fællesskaber og reflekterer over begreber som ritual og tradition.

 

 

 

 

 


 

OJD logo ANNIE & OTTO JOHS. DETLEFS' ALMENNYTTIGE FOND



Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 95 kr.
Grupper (mindst 10): 80 kr.
Pensionister: 95 kr.
Studerende: 75 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis