Om værket

MICHA KLEIN

OM VÆRKET

 

MICHA KLEIN Crystal Powder from God, Krystalpulver fra Gud, 2000, C-print, 180 x 300 cm
    
Micha Klein har skabt et forunderligt landskab mellem drøm, fantasi og en lille smule virkelighed. Der er tydeligvis tale om et digitalt manipuleret fotografi, som Klein har tilført en række kunstige former og genstande.

Stadiet mellem drøm og virkelighed afspejles i de psykedeliske og surrealistiske former og farver, der yderligere understreges af de farmaceutiske stoffer, som er strøget rundt om persongruppen. Personerne er nok hentet fra virkeligheden, men de befinder sig nu i et andet univers.

TOO PERFECT
De afbildede personer er for smukke og for perfekte. De synes ikke at være ægte – eller jordiske for den sags skyld. Klein har skabt en ny fiktiv generation af smukke unge mennesker, der har en vis lighed med de alt for perfekte personer, vi møder i reklamer.

Klein illustrerer gennem sine computermanipulerede billeder, at fotografier i dag ikke har mere med virkeligheden at gøre end andre typer billeder. Billeder afbilder ikke virkelighed. De skaber virkelighed. Selv de smukkeste fotomodeller har været igennem computerens "make-over" program, inden de glittede magasiner bliver sendt til tryk. Sådan er det også for de smukke personer i Kleins univers – alle urenheder i hud etc. er blevet retoucheret væk.

Kleins modeller er ikke alene kunstige, de lever også af et kunstigt stof – krystalpulveret i den ene mands hånd. Krystalpulver er et andet ord for MDMA, et psykedelisk stof, der bliver brugt i internationale klubmiljøer. Bevidsthedsudvidende stoffer og deres mulighed for at henføre brugerne til nye bevidsthedsstadier – og dermed en anden virkelighed – løber som en rød tråd i Kleins værker. Han er selv knyttet til storbyernes club-kultur, og værkerne har ofte en selvbiografisk dimension.

FROKOST I DET VIOLETTE
Billedets komposition – frem for alt personernes indbyrdes placering – mimer Éduard Manets berømte maleri Frokost i det grønne fra 1863, der er blevet betegnet som et afgørende værk i den vestlige kunsthistorie. Strategien er typisk for Klein. Overfladen gemmer ofte på en række henvisninger til både fin- og populærkultur, som vi kan afdække ved nærmere undersøgelse.

Ved første øjekast minder det digitale fotografi mest om et overdrevent glinsende reklamefotografi for læskedrik, undertøj el. lign. Men det er det langt fra. Klein har skabt en ny generation og en ny verden. Den er lækker, lyserød og ikke af denne verden. Via de geometriske figurer, regnbuen og de psykedeliske farver indeholder billedet flere henvisninger til New Age filosofi og udgør på den måde et utraditionelt bud på en anderledes verden.

EN NY VERDEN
Værket er en del af serien Arrival of the Rainbow Children, hvor Klein arbejder videre med temaer fra en tidligere serie med titlen Artificial Beauty (1998). En serie, der kredser omkring samtidskulturens ekstreme interesse for fysisk skønhed. Serien rejser spørgsmål om skønhed, genetik og plastikkirurgi. Den består af 10 morfede billeder af fotomodeller fra Amsterdam. Resultatet er endnu smukkere kvinder, men også meget kunstige kvinder.

Et lignende projekt igangsatte den amerikanske kunstner Nancy Burson i starten af 1980erne, hvor hun også ved hjælp af computerteknologi forenede smukke og kendte personer til én. Nancy Bursons værker findes også i ARKENs samling.

Generelt om Micha Kleins kunst
Micha Kleins værker udgør et betydeligt cross-over af kunst, marketing, reklame, web-design og VJ'ing – en disciplin der udspringer af DJ'ing, men hvor det er musikvideoer og videografik der samples og ikke plader eller cd's. Klein har stor succes som VJ, og egentlig slog han igennem på den internationale klubscene, før han fik succes som kunstner. Fælles for alle hans værker er computerteknologien – om de er tiltænkt reklamer, kunstmuseer eller dansegulve.

REKLAMELIGNENDE KUNST
Kleins studie udfører betydelige opgaver for store koncerner som Coca-Cola og McDonald's. Han skelner mellem de forskellige opgaver, men værker og kommercielle opgaver indeholder en række indbyrdes paralleller i form, stil og udtryk. Reklameæstetikken udgør en rød tråd i Kleins værker. De er skinnende, larmende og leger konstant med det kitschede, men også med det tvetydige. De glade farver fungerer ofte som skalkeskjul for mere seriøse overvejelser, der afsløres ved nærmere undersøgelse.

Ideen om et gesamtkunstwerk – et kunstværk der omfatter flere dimensioner af vores liv og altså ikke alene er et billede på væggen – er et andet kendetegn ved Kleins værker. Derfor er hans andre arbejder også af stor vigtighed. Specielt står club-kulturen meget centralt hos Klein, og til tider foretrækker han den uhøjtidelige sammenkomst på diskoteker frem for museets og galleriets alvor. Folk er gladere, mere umiddelbare og åbne i denne sammenhæng, og det handler for kunsten om at forføre!

FORFØRENDE OG LIDT UNDERLIGT
Om sin kunst siger Klein: "Mit arbejde skal være lige så forførende som reklame og underholdning. Ellers mister det sin synlighed i en kultur, der er gennemsyret af medier, og hvor vi konstant bliver bombarderet med kommercielle budskaber. Eftersom disse budskaber er blevet en del af mainstream kulturen er det vigtigt, at netop kunstnere kan infiltrere denne kultur med deres subversive ideer." Kunstens kritiske position er af stor vigtighed for Klein. Selvom hans kunst minder om populærkulturens billeder er den som det er tilfældet med 'Crystal Powder from God' en kommentar til de dele af samfundet, som Klein finder fascinerende, men også problematiske.

Klein arbejder med en videreførelse af popkunsten. Hverdags- og populærkultur har længe været en integreret del af kunsten, og Klein overfører fra denne verden alt, hvad der kan bruges. Ikke desto mindre er kunstbegrebet af stor vigtighed for hans værker. De benytter det spektakulære til at kunne overleve i den visuelle konkurrence. På den måde har han flere ligheder med engelske Damien Hirst, som mener, at kunsten skal kunne konkurrere med kommercielle og spektakulære udtryk. Kunsten udgør et frirum, men præsenteres i sprog, der i stadig højere grad minder om den omkringliggende kultur.

 

Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 50 kr.
Grupper: 50 kr.
Pensionister: 50 kr.
Studerende: 50 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis