Om værket

RICHARD BILLINGHAM

OM VÆRKET

RICHARD BILLINGHAM Untitled, 1994, SF A4 farvefotografi, 158 x 105 cm
    

Billedet er et portræt af Billinghams forældre i deres hjem. Den lidt skæve vinkel og rystede kvalitet giver indtryk af, at billedet er taget i en pludselig indskydelse, et snapshot, der favner et ømt øjeblik mellem forældrene. Som udgangspunkt kunne det være et billede fra de flestes familiealbum – og så alligevel ikke. Det er ikke et typisk familiemotiv: en fødselsdag, en hyggelig middag eller et feriebillede. For hos familien Billingham er hverdagen hverdagslig og langt fra festlig.

Desuden opfylder billedet ikke basale krav til familie portrætter: Vi kan ikke rigtig se forældrenes ansigter og hjemmet synes ikke gjort klart til at blive fotograferet. Herudover har fotografiet titlen "uden titel" – en markør for at der er tale om moderne kunst.

MOR OG FAR
Billedet er en del af en serie, hvor Billingham har fotograferet sin familie i deres hjem i Midtengland. Det er tydeligvis ikke en velfungerende familie – hverken økonomisk eller følelsesmæssigt. Lejligheden er voldsomt beskidt, rodet og fyldt med mangefarvede, kitschede nipsgenstande i alle afskygninger. Vi bliver gennem serien vidne til en hverdag, som vi normalt kun møder gennem fjernsynets dokumentarudsendelser.

Den stærkt overvægtige mor, Liz, med de blomstrede kjoler og dårlige tænder, og faren, Ray, der er lille, skrøbelig og fuld det meste af tiden, er seriens hovedpersoner. Ray er alkoholiker og i de fleste af seriens billeder drikker han hjemmebryg fra diverse brugbare beholdere. Også broren Jason, der tidligere er blevet fjernet fra hjemmet, men nu er tilbage, optræder i flere fotografier.

HVERDAGENS TRAUMER
I dette billede har Billingham fanget sine forældre i et sjældent kærligt øjeblik – normalt er de fotograferet, når de skændes eller tumler fulde rundt. Fælles for alle fotografier er, at de portrætterede aldrig synes at ænse fotografens tilstedeværelse – vi bliver tilsyneladende præsenteret for den direkte og ucensurerede virkelighed.

Selv om familien ignorerer Billinghams tilstedeværelse, så bliver vi gjort opmærksom på, at Billingham fotograferer: Blitzen skaber ofte røde øjne eller som i ARKENs billede et tydeligt højlys og genskin i midten af billedet.

Om Richard Billinghams kunst generelt
Billingham begyndte at fotografere sin arbejdsløse og marginaliserede familie i deres hjem i Birmingham i starten af 1990erne, mens han stadig var kunststuderende på University of Sunderland. Han er vokset op i Midlands, en del af England der har været præget økonomisk tilbagegang op gennem 1970erne og 1980erne.

Efter sine studier arbejdede Billingham som salgsassistent i et supermarked, men fortsatte med at skildre sin familie. Fotografierne skulle oprindeligt fungere som forlæg for malerier, men er aldrig blevet udformet som sådan. Billingham brugte billige film, der for lang tid siden havde overskredet deres holdbarhed. Filmene fremkaldte han på et apotek i nærheden, hvilket har resulteret i det spraglede og plettede udseende.

AUTENTISK VS. ISCENESAT
Motiverne garanterer indtrykket af utilsløret autenticitet. Billingham har ikke forsøgt at pynte på virkeligheden, tværtimod. Motiverne – den marginaliserede familie – er traumatiske og det forstærker billedernes autenticitet. Desuden fremhæver stilen og den manglende teknik den stærke realisme og vores indtryk af at være vidne til den skinbarlige virkelighed, som den tager sig ud i Englands underklasse.

Hermed minder Billinghams billede mere om dokumentarfotografi end om kunstfotografi, hvor vi ser på former og farver. Her forhindrer motivet, at den æstetiske analyse bliver den primære tilgang til værket. En nærmere undersøgelse afslører dog, at Billingham arbejder bevidst med sine "tilfældige" vinkler og kompositioner. Vi bliver præsenteret for et gennemtænkt udsnit af familiens hverdag.

Richard Billingham bevæger sig i et krydsfelt mellem den personlige dokumentar, som vi finder den i familiebilleder, og etnografiske og sociale undersøgelser. Der er en markant parallel med 1990ernes forkærlighed for iscenesat virkelighed, der specielt er blevet formidlet gennem TV's docusoaps etc.

Billingham iscenesætter også sin virkelighed, men resultatet mimer det autentiske og det ægte. På den måde placerer han sig indenfor en markant tendens for 1990ernes kunst, hvor kunstnere er engageret i den levede virkelighed og i deres udtryk søger en form for "hverdagsæstetik". Det er som om kunsten er tættere på virkeligheden, også den grimme, end den før har været. Billinghams billeder minder om noget vi selv kunne have fotograferet – næsten.


 

 

Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 95 kr.
Grupper (mindst 10): 80 kr.
Pensionister: 95 kr.
Studerende: 75 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis