Om værket

MONA HATOUM

OM VÆRKET


 

  MONA HATOUM
     Sous tension, 1999
Under spænding
Blandede materialer
Variable mål  
Oversat betyder den franske titel "under spænding", men betydningen er egentlig "elektrificeret". Kunstneren understreger på den måde de farlige, strømførende ledninger i værket. Samtidig afgiver installationen en brummende lyd, der afslører den elektricitet, der strømmer gennem genstandene.

De spredte køkkenredskaber synes næsten levende – deres former får dem til at ligne edderkopper, skorpioner eller andet kryb. Det er som om de selv er hoppet ned fra køkkenbordet og nu er på vej ud i resten af rummet. De strømførende ledninger påsat køkkenredskaberne gør desuden værket så "levende", at værket er dødbringende – hvis det berøres.

Tilsammen gør disse elementer værket direkte ubehageligt og skræmmende trods det dekorative ydre med de små pærer, der lyser op i mørket. På den anden side har værket en humoristisk side, som gør grin med forestillinger om en tryg barndom i hjemmet eller en glad familie omkring køkkenbordet.

DET UHJEMLIGE
I Sous tension bliver relativt ufarlige køkkenting pludselig faretruende og nærmest levende. Hatoum bruger ofte rivejern, kaffemøller, snitter og andre redskaber, der er potentielt farlige – specielt hvis de undergår forandring eller sættes ind i nye sammenhænge.

Køkkenredskaberne kan eksempelvis vokse sig så store, at de ikke længere er beregnet til madvarer, men passer bedre til mennesker. Selv siger Hatoum: - Jeg betragter køkkenredskaber som eksotiske objekter, og tit ved jeg ikke, hvad de skal bruges til. Jeg opfatter dem som smukke genstande. Jeg er opvokset i en kultur, hvor kvinder oplæres til at blive dygtige kokke, inden de indgår i ægteskab. Jeg har altid været imod det og fuldstændigt afstået fra at tilbringe tid i køkkenet.*

HJEMMET SOM FÆNGSEL
Sous tension afspejler tydeligt en ambivalens i forhold til hjemmet. Det kan tolkes som en kommentar til hjemmet som et restriktivt sted for kvinder. Hvis kunstnerens baggrund bliver taget i betragtning, kan tolkningen også omfatte Hatoums komplekse forhold til sin arabiske baggrund, hvor kvindens rolle stadig er tæt forbundet med hjemmet.

Værket spiller på balancen mellem det hyggelige og det uhyggelige, og det viser, hvordan det hjemlige kan virke utrygt. Hendes værker udforsker forholdet mellem det smukke og det skræmmende.

Sous tension blev til under et ophold på Creux de l'Enfer, der er et udstillingssted i en gammel kniv-fabrik i Thiers, Frankrig.

Om Mona Hatoums kunst generelt
Hatoums værker forener hendes interesse for æstetik såvel som spørgsmål af politisk og social karakter. Hendes kunst handler om kulturel og kønslig identitet og tilhørsforhold – eller mangel på samme. Hun arbejder med velkendte materialer og genstande, som i hendes værker får en ny betydning.

På den måde har hendes kunst en markant parallel til surrealisternes arbejde, der også arbejdede med forvandlingen af det velkendte, så resultatet blev unheimlich. På samme måde har køkkenredskabernes animistiske kvaliteter – dvs. de vi virker næsten levende – en markant lighed med surrealisternes forkærlighed for samme. Mange af hendes værker henter tilsvarende en æstetisk og formel inspiration i 1960erns minimalisme med forenklede former, der inviterer beskueren til at forholde sig konkret og kropsligt til værket.

Hatoum benytter sig af det fysiske rum, som hendes værker er en del af på en måde der forhindrer, at vi kun forholder os intellektuelt til kunsten. Vi kan ikke lade være med at forestille os, hvordan det vil være at komme for tæt på de strømførende ledninger eller gigantiske persillehakkere.

ET LIV I EKSIL
Selvom Hatoums baggrund kan opfattes som en væsentlig forklaring på hendes værker, mener hun ikke selv, at de skal opfattes som direkte oversættelige med hendes eget liv og oplevelser som palæstinensisk flygtning fra krigen i Libanon.
Hendes værker er ikke kun fortællinger om konkrete eksiler, som de opleves af samtidens flygtninge og indvandrere. Der er også tale om en almen følelse af hjemløshed, ensomhed og mangel på tryghed, som de fleste moderne mennesker kan relatere til.

Om følelsen af det utilpassede og forrykkelsen af det velkendte har Hatoum selv understreget betydningen af sin egen ustabile situation. En situation, der ikke tillader hende at tage noget for givet, og hvor hun endog mistror den jord hun går på.

EN KROPSLIG OPLEVELSE
Hatoums værker taler til kroppen og vores sanser. Den neurotiske kvalitet som hendes værker udstråler, kan vi aflæse fysisk i vores kropslige reaktion på de aggressive værker. De er truende, og vi bør tydeligvis holde os fra dem.

Værkerne iscenesætter det hverdagsliges grusomhed eller ondskab gennem æstetiske og mere eller mindre subtile forandringer af vores vante forventninger til genstanden. De er ikke, som de burde være. Hun sætter dermed spørgsmålstegn ved selve kernen i vores liv – vores hjem, og på den måde tilføjer hun hele vores tilværelse en grundlæggende uro og nervøsitet.

*Uddrag fra interview trykt på fransk som Entretien avec Jo Glencross i forbindelse med en udstilling på Le Creux de l'Enfer, Centre d'art contemporain, Thiers i 1999.

Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 95 kr.
Grupper (mindst 10): 80 kr.
Pensionister: 95 kr.
Studerende: 75 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis