Om værket

ANDERS BRINCH

OM VÆRKET
 Anders Brinch
     Cancer, 2006
Kræft, 2006
Alkyd, glimmer, tekstil og palietter på lærred
253 x 402 cm

Maleriet Cancer har et candyfloss-lignende udtryk, som i det meget store format bliver nærmest grotesk. Bogstavernes glitter og festlige pailletter står i skarp kontrast til deres budskab om sygdom og død. Et fatalt budskab, der normalt omgås med dødelig alvor, men som her bliver fremvist på en nærmest legesyg måde.

Corrosion of Perception rummer også en blanding af alvor og leg. Værket ser på én gang venligt og farligt ud. Det er hjælpeløst og dog klar til at æde dig.

Figuren ligner et fremmed væsen, der er hentet ud af en syret verden. Værkets titel understøtter denne opløsning af det genkendelige. Vores vante sansning er ætset bort, og vi står overfor en visuel surrealisme i skulpturel form, som var vi trådt direkte ind i en tegnefilm.

MALERIET ER TILBAGE
Var det nogen sinde væk? I kunst og kulturhistorien har man flere gange erklæret maleriet for ”dødt” i den forstand, at man ikke mente, det kunne forny sig. Men når man taler om maleriets død, har det jo ikke betydet, at kunstnere er holdt op med at male, men snarere, at man i kunstteoretiske kredse ikke har set maleriet som den kunstform, hvorfra nye erkendelser kunne opstå. At maleriet ikke rummede en iboende kraft til at skubbe ved vores forestillingsevne, men at dette var forbeholdt andre og nyere medier.

I dag er maleri ikke kun noget, der finder sted indenfor lærredets rammer. Eller man kan sige, at det der foregår inde for lærredets rammer ikke kun er maleri. Der er således sket en vigtig opblødning af grænserne mellem de forskellige kategorier af kunst.

Eksempelvis indeholder værket Cancer ikke blot maling, men også pailletter, glimmer og stof. På samme måde er Corrosion of Perception ikke en skulptur i klassisk forstand. Den er bemalet flamingo, drysset med glaspartikler – i kontrast til traditionelle skulpturelle materialer som marmor, ler eller bronze.

Brinchs tilgang til kunsten er symptomatisk for kunstens præmis i dag: den eksisterer i et krydsfelt af genrer og medier, og lidt populært kunne man sige, at alt er tilladt.

Om Anders Brinchs kunst generelt
Anders Brinch begrænser sig ikke til ét medie. Foruden maleri arbejder han med skulptur, tegning og installation. Ikke som afgrænsede genrer, men på en måde, så nye kombinationer, udtryk og former kommer frem. Den kunstneriske frihed til at manøvrere og bane vej for nye udtryk er central. 

Brinch kredser om det banale og trivielle blandet med store temaer som liv og død. Han bruger ofte sit eget liv som katalysator og ser det som en udfordring at bearbejde de emner, der er tunge eller på grænsen til klichéen. 

FRIT VALG PÅ ALLE HYLDER
Anders Brinchs udtryk trækker på forskellige traditioner indenfor malerkunsten, så som popkunsten, det ekspressive maleri og surrealisme. Men som så mange andre unge kunstnere er han i høj grad også et produkt af den bredere visuelle kultur, han lever i. Således ses også tydelige referencer til tegneserier, legetøj, syrerock og internet. Kunstneren ”tillader” sig at tage frit fra alle hylder og sætte elementer sammen på nye måder. Resultatet er et meget personligt, syret billedunivers med knald på paletten.


Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 50 kr.
Grupper: 50 kr.
Pensionister: 50 kr.
Studerende: 50 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis