Om værket

Anselm Reyle 

Om værket

 

 

ANSELM REYLE 

     Uden titel, 2007
Akryl på lærred
280 x 600 cm

Værket Uden titel er abstrakt. Men dets overvældende størrelse og horisontale linjer leder tankerne hen på en smuk solnedgang. Neonfarvernes aggressive lys tilsætter det idylliske landskab noget kunstigt og kitchet. Med spraymaling og plastikfarve opdaterer Reyle romantikkens landskab til vores tid.

Under et besøg i byen 29 palms i det sydlige Californien så Reyle et vægmaleri, der viste horisontale farvebånd. Han tog et billede af muren og tog det med hjem til sit atelier. Her påbegyndte han en omfattende serieproduktion af malerier. Han maler værkerne med horisontale eller vertikale bånd, enten med samme slørede effekt som Uden titel eller som skarpt afgrænsede striber i et væld af forskellige farver.


HYPNOTISERENDE
Maleriets airbrushteknik er effektfuld. Den virker hypnotiserende på beskueren. Det er svært at fokusere på værkets overflade. De slørede linjer omfavner blidt sit publikum og forfører det til et andet sted. Den der ser på værket bliver konfronteret med et maleri, hvor ingen kunstner har efterladt sig spor. Der er kun maleriet og beskueren, mødet med kunsten handler om beskuerens egen oplevelse af værket, ikke hvad kunstneren måtte have tænkt eller følt, da han skabte værket.

Uden titel refererer til de amerikanske kunstnere Barnet Newman og Mark Rothko. Newman arbejdede med skarpe farvefelter i store formater indenfor 1950erne og 1960ernes color-field maleri. Newman ønskede at skabe værker, hvor kunstneren var umærkelig i forhold til værket og beskueren. Også Mark Rothko arbejdede med den ide. Han malede tågede farveslør, der gjorde konfrontationen med værket mere blød og værkoplevelsen nærmest meditativ.

Om Anselm Reyles kunst generelt
Reyles kunst spænder bredt. Han arbejder især med maleri, skulptur og installationer. Han skaber sine værker ud fra en form for ready-mades - genstande eller ideer, der allerede eksisterer. Det kan enten være hverdagsgenstande, han tilfældigt støder ind i og bearbejder, eller ideer og værker fra den moderne kunsthistorie, som han citerer fra og gør til sine egne.

Reyle arbejder tæt sammen med specialiserede håndværkere og assistenter. Det er fordi han bruger alsidige materialer, når han skal lave et værk. Reyle udfører en computerskitse og vælger farver. Herefter begynder assistenterne deres arbejde på maleriet. Afslutningsvis tilføjer eller ændrer Reyle måske en farve. Med et stort team bag sig, har han mulighed for at udvikle sine idéer og serieproducere et væld af værker med samme grundidé, maleteknik og komposition.

REYLES READYMADES
Reyle finder sine materialer og ideer forskellige steder. Fx fandt han en lille afrikansk figur af sæbesten på sin mors loft. Den forstørrede han og malede med en blank farve. På den måde blev den lille souvenir forvandlet til en spejlblank, abstrakt skulptur, som findes i flere versioner.

Reyle har også malet på vognhjul af træ med neonfarver, klistret spejle på lampeskærme og hældt maling over gamle vaser, som han har fundet på loppemarkeder.

Reyle fik ideen til sine malerier med folie på, da han gik forbi et butiksvindue i en gade i Berlin. Vinduet var dekoreret med krøllet sølvfolie. Herefter monterede han noget billig folie i en dyr akrylboks. På denne måde fik folien et seriøst udtryk: den gik fra at være et simpelt dekorationsmateriale til at være kunst.

Efter et besøg på en fabrik, der producerer neonrør, begyndte Reyle at integrere neonrør i sin kunst. Han begyndte at kombinere neonrør af forskellig længde og farve i skulpturer, fx. skaber han en massiv skulptur af neonrør, der hænger ned fra loftet. Værkets soliditet står i kontrast til det skrøbelige materiale.

NEON-MODERNISME
Reyle spejler sig i det 20. århundredes abstrakte kunst. Med modernismen, skulle maleriet ikke længere forestiller noget bestemt - det blev abstrakt og farverne blev nu det mest betydningsfulde. Farverne skulle udtrykke en følelse eller en stemning. Reyle tilpasser modernismens elementer til vores samtid ved at bruge neon- og plastikfarver. Det er formentlig en af grundene til, at Reyles værker sommetider bliver omtalt som klicheer og kitsch. Ved første øjekast ligner det noget vi allerede kender, men som hos Reyle er blevet intensiveret yderligere.


Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 50 kr.
Grupper: 50 kr.
Pensionister: 50 kr.
Studerende: 50 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis