Om værket

JEFF KOONS

OM VÆRKET


 

 JEFF KOONS
     Inflatable Balloon Flower (Yellow), 1997
Oppustelig ballonblomst (gul)
PVC
116 x 155 x 47 cm
Inflatable Balloon Flower (Yellow) minder om et stykke legetøj tilsat væksthormoner, der har fået ballonen til at mutere. Den abnorme størrelse adskiller den fra normalt legetøj. Den er lækker og tiltrækkende, men også en smule utilpasset, da den er tæt på at sprænges af bare vitalitet. Egentlig synes den ikke at høre hjemme på et kunstmuseum. Den passer bedre til stranden sammen med andre badedyr eller i en mindre udformning som et ballondyr lavet af en mand på gågaden.

LEGETØJ ER DA OGSÅ KUNST
Det er størrelsen og blomstens placering på kunstmuseet, der forklarer dens kunststatus. Dermed – og med den symbolværdi en blomst har – giver skulpturen associationer til noget naivt, naturligt og uskyldigt.

Men ballonblomsten ligner ikke kun en blomst. Den minder også om noget andet, der er knap så naivt og uskyldigt. Koons har tydeligvis leget med blomstens lighed til såvel et erigeret lem som kvindens vagina. Størrelsen er ikke kun morsom, den er også vulgær pga. de ligefremme seksuelle associationer.

KUNST FOR SJOV
Siden slutningen af 1970erne har Koons lavet værker ud fra oppusteligt legetøj – serien Inflatables. De banale og oprindeligt billige produkter fungerede som en voldsom provokation for et konservativt kunstmarked, der ikke var parat til at sælge banale hverdagsgenstande.

Den oppustelige ballonblomst er en ready-made, en hverdagsgenstand, der pga. den ændrede størrelse og Koons' valg er blevet til kunst. Koons udvælger (approprierer) genstande, der inkarnerer amerikansk "dårlig smag": glittede idolbilleder, plastik souvenirs, banale tegneseriefigurer og hjemmets hjælpemidler, og bruger dem i sin kunst.

Hans værker er nøjagtige repetitioner af genstanden, men typisk i en anden størrelse og i et andet materiale. Koons' skulpturer er ofte håndværkmæssigt komplicerede værker, der kræver andres udførelse. Desuden er de ofte udført i meget kostbare materialer, der står i skarp kontrast til motivets banalitet.

De bliver til kontroversiel finkultur ikke pga. deres indhold, men manglen på samme. De oppustelige skulpturer er bogstaveligt talt hule, fulde af tom luft og har alle skinnende, forførende overflader.

Om Jeff Koons' kunst generelt
Koons' kodeord er begær, fascination, affekt og det forførende. Disse begreber afgør om han ønsker at arbejde med et motiv eller genstand. Han udvælger de genstande, der kendetegner vores hverdag, og som derfor gør det muligt for ham at kommunikere med os på en ligefrem måde, der ikke har noget med den moderne kunsts sædvanlige elitære status at gøre.

FOR SJOV?
Siden starten i 1980erne er Koons' kunst blevet fulgt af spørgsmål som: Er Koons selv forelsket i de mange banale kitsch-genstande, som han gør til kunst? Eller gør han grin med dem og dermed også folks hengivenhed for dem? Og han har selv påtaget sig en bevidst provokerende stil både med sin kunst og med sin person.

Udsagn som dem Koons er citeret for: "Jeg er ikke imod reklameindustrien, tværtimod. Min kunst og mit privatliv er baseret på de mekanismer, der findes her", bryder med kunstverdenens sædvanlige elitære og kritiske holdning over for det kommercielle underholdningssamfund.

FORFØRENDE DÅRLIG SMAG
Som beskuer bliver man i tvivl om hvorvidt det hele er for sjov eller om hans værker er kritiske kommentarer til kunstbegrebet og til det moderne forbrugersamfund. I lighed med den amerikanske popkunst og Andy Warhol ønsker Koons at problematisere forholdet mellem kunst og forbrugersamfund.

Afsættet er det vestlige forbrugssamfunds lyksaligheder, der tillader ubegrænset sjov, ekstrem selvoptagethed og en konstant jagt efter glamour og berømmelse.

Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 50 kr.
Grupper: 50 kr.
Pensionister: 50 kr.
Studerende: 50 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis