Om værket

TILO BAUMGÄRTEL

OM VÆRKET

 

 TILO BAUMGÄRTEL
     Hydroplan, 2002
Olie på lærred
200 x 300 cm
Der er noget galt. Men det er svært at sige præcis, hvad det er, der gør det tilsyneladende idylliske landskab urovækkende. Tyske Tilo Baumgärtel har skabt et stemningsfyldt landskab, der på en gang er familiært og fremmed.

Det konkrete og genkendelige i billedet modsvares af en hemmelighedsfuld og surreel stemning, der underbygges af de syrlige neonfarver. En latent fare synes at kunne bryde den ellers idylliske og fredelige overflade hvert øjeblik, det skal være.

ET ANDERLEDES LANDSKAB
Landskabet ligger hen i total stilhed, vandet er spejlblankt, og bådene er efterladt – tilsyneladende tilfældigt. Diffuse felter af oxiderede neonfarver smyger sig rundt om træer og både, og indeholder ildevarslende associationer til uheld el. lign.

Er en miljøkatastrofe årsag til de manglende mennesker og oversvømmelsen af det lille hus? Eller måske er der tale om et fantasilandskab, der ikke har nogen direkte forbindelse til virkelige hændelser, og hvor uhyggen kun er mental.

Tilo Baumgärtel bevæger sig på grænsen mellem det realistiske og det tydeligt kunstige. Markante stemninger og drømmelignende visioner optræder samtidig med bud på konkrete hændelser, der kan have fundet sted i det østtyske landskab, som Baumgärtel foretrækker at male.

SURREALISTISK STEMNING
Realismen opstår i den nøjagtige malemåde og grundfarvernes lighed med et gammelt fotografi, men de grelle neonfarver transformerer genstande og landskab til en anden dimension. Farverne hører tydeligvis ikke til landskabet, ligesom det er påfaldende urovækkende, at der ikke er mennesker til stede.

Om Baumgärtels kunst generelt
Tilo Baumgärtels bevæger sig i mellemrummet mellem drøm, mareridt og virkelighed. Det surreelle motiv; den forladte skovsø i Hydroplan eller de mennesketomme og tilgroede busstoppesteder i Wartezeit, kommer langsomt til syne, når de tilsyneladende naturalistiske malerier undersøges nærmere.

Det hverdagslige og umiddelbart idylliske afslører foruroligende nye sider, der både er mentalt og kropsligt urovækkende. Vi aner en fare – som en ildevarslende ro før eller efter stormen.

PARALLELVERDEN
De markante psykedeliske farver giver associationer til såvel et kemisk udslip, som til et metafysisk drømme- og erinderingsunivers fyldt med symboler og metaforer. Der er en hemmelighedsfuld stemning i Baumgärtels billeder, som det er svært at få hold på. Billederne synes både konkrete og drømmeagtige.

FILMISK INSPIRATION
Malerierne er malet med stor præcision, men de er stadig tydeligvis maleriske. Baumgärtel benytter sig af den klassiske sfumato-teknik, hvor overgange mellem et farvefelt og et andet eller fra en genstand til en anden gradvis opløses. De fine, langtrukne overgange giver ikke alene malerierne en malerisk kvalitet, men bidrager også til at forstærke det drømmeagtige univers.

Baumgärtel benytter sig imidlertid ikke kun af ældre inspirationer. Hans malerier har store ligheder med såvel film som fotografi. Hvert maleri afslører en markant inspiration i filmscener – der lægges op til et fortællende forløb, hvor noget er gået forud og vi nu ser resultatet. Andre gange er der en tydelig forventning om, at noget vil ske.

Tilo Baumgärtel tilhører en ung generation af malere, der er uddannet på akademiet i Leipzig, og som i de seneste år har modtaget stor opmærksomhed. De har alle udgangspunkt i det figurative maleri, som de med stor teknisk dygtighed tilfører nye elementer og inspirationer.

Malerierne indeholder en tydelig viden om andre billedmedier, som computergrafik, tegneserier, fotografi og film, og de fremstår derfor som en samtidig fortolkning af et klassisk medie, der vedbliver med at være populært.

Arken
Tlf: 43 54 02 22
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 50 kr.
Grupper: 50 kr.
Pensionister: 50 kr.
Studerende: 50 kr.
Børn under 18: Gratis
KLUB ARKEN: Gratis