ARKEN giver halvdelen af museet til børnene

ARKENs kunstakse forvandles til stor model for børn

Med et fornemt bidrag fra Nordea-fonden kan ARKEN til februar åbne en gigantisk legeplads i museets Kunstakse.
Modellen_300px
Med et fornemt bidrag på 3.29 mio. kr. fra Nordea-fonden får børn fra den 9. februar mulighed for at hoppe i skumgummi, male og tegne, klæde sig ud, kravle på dæk og afspille musik i ARKENs Kunstakse. Legepladsen ved navn Modellen er skabt af den danske kunstner Palle Nielsen (f. 1942) og blev oprindeligt opført i 1968 på Moderna Museet i Stockholm, hvor titusindvis af glade børn legede i museets hovedsal under stor opmærksomhed fra medierne. Palle Nielsen ønskede at skabe en model for et kvalitativt samfund, og Modellen var på én gang et banebrydende socialt eksperiment, en kritik af kunstmuseet som institution og et aktionistisk kunstværk.

Nu genskaber Palle Nielsen Modellen på ARKEN. Meget har forandret sig siden 1968 – børns plads og betydning i samfundet, teknologiens indflydelse på hverdagen, de værdier, vi forbinder med en god barndom og den plads, vi giver børnene at udfolde sig på. Uforandret står dog Palle Nielsens tro på, at børnenes frihed og kreativitet kan vise vejen til et bedre samfund, og Modellen er en smuk løftestang.

Nye grupper på museet
”Vi håber, at Palle Nielsens legeplads bliver en sanselig og engagerende indgang til samtidskunsten for både børn og voksne,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter aktiviteter, der fremmer det gode liv.  ARKENs direktør Christian Gether supplerer: ”Nordea-fondens fantastiske bidrag giver ARKEN mulighed for at udvikle en ny kunstpædagogik, som bringer nye befolkningsgrupper i kontakt med kunstens magiske univers.”

Palle Nielsens Modellen kan opleves, sanses og leges i fra den 9. februar – 7. december 2014 i ARKENs Kunstakse.

Arken
Skovvej 100
2635 Ishøj
Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21
Mandag: Lukket
Entrépriser
Voksne: 95 kr.
Grupper (mindst 10): 80 kr.
Pensionister: 95 kr.
Studerende: 75 kr.