ARKENs arkitektur

ARKENs karakteristiske skibsarkitektur spiller sammen med omgivelserne og skaber en sanselig ramme om kunsten.
ARKENs arkitektur

Fakta

Da der i 1988 blev udskrevet en arkitektkonkurrence for etableringen af et nyt kunstmuseum på Københavns Vestegn, vandt den kun 25-årige arkitektstuderende Søren Robert Lund med et visionært forslag.

Han ville inkorporere landskabets linjer i museumsarkitekturen, der skulle spille sammen med kysten og klitlandskabet. Hans vision var at bruge et strandet skib som metafor for ARKENs udformning.

Siden åbningen i 1996 har ARKEN ligget som en stor skulptur ud til Køge Bugt, og museets arkitektur er inspireret af de maritime omgivelser. ARKENs akser rækker ud i landskabet som lange arme, der forbinder museet til stedet og byder indenfor til en anderledes museumsoplevelse.

1988: Søren Robert Lund vinder arkitektkonkurrencen

 

1996: ARKEN indvies og får sit navn

 

2008: ARKEN udbygges 1. gang

 

2009: ARKEN udbygges 2. gang

 

2016: Kunstens Ø indvies

 

Skibsmetafor

ARKENs arkitektur

Foto: Lars Skaaning

Et skib har kastet anker.

ARKENs arkitektur og identitet kredser om beliggenheden ved vandet. Ligesom på et skib er mange af bygningens konstruktioner synlige.

Både inde og ude ses fragmenter af skibselementer. For eksempel er brugen af bolten og møtrikken hentet fra skibsarkitekturen, ligesom den synlige rørføring under loftet, de mørke farver og den rungende akustik leder tankerne hen på et stort skib.

 

ARKENs arkitektur

Loftsvindue. Foto: Per Vissing

ARKENs arkitektur

Bolte på væg. Foto: Per Vissing

Mange funktioner

ARKENs arkitektur

ARKENs Kunstakse

Skibsmetaforen går igen i museets mange funktioner, der er med til at gøre museumsbesøget til en totaloplevelse.

Udover ARKENs udstillingsrum, hvor man kan opleve samlingen og de skiftende særudstillinger, så rummer ARKEN også en lang række publikumsfaciliteter, bl.a. ARKEN SHOP, filmsalen og kreative værksteder til børn og familier.

Foyeren er et samlingssted, der giver adgang til museets mange funktioner. Kunstaksen er Danmarks største udstillingsrum og udgør ARKENs hovedskib og rygrad. Biaksen skærer sig ind i Kunstaksen med sin markante, røde farve og fungerer som et forbindelsessted mellem foyeren og kunstaksen.

ARKEN CAFÉ er formet som et svævende skibsdæk, der hænger på siden af museet. Herfra fuldendes den maritime stemning med udsigten over Køge Bugt.

En dekonstruktiv form

ARKEN er et af de bedste eksempler i Danmark på dekonstruktivistisk arkitektur, der bryder vante former til fordel for skæve vinkler og optisk bedrag.

Den dekonstruktivistiske bølge skyllede ind over Europa i 1980’erne, og det var denne stil, som inspirerede Søren Robert Lund til at forme ARKEN som et fragmenteret skib.

ARKENs udformning vidner om Søren Robers Lund vision for en museumsarkitektur, der er ligeså visionær som kunsten.

Med dekonstruktivistisk arkitektur nedbrydes genkendelige former, som splintres, overlappes og sættes sammen på nye måder.

I ARKENs tilfælde peger bygningens linjer i mange forskellige retninger, og grundplanen udgør en række sammensatte bygningsdele, der er føjet sammen på en ekspressiv måde.

ARKENs arkitektur

ARKEN CAFE, der hænger som en redningsbåd på siden af ARKEN

Sanselig arkitektur

ARKENs arkitekt, Søren Robert Lund, tænkte i stærke kontraster, fra de nøgne betongrå vægge til de røde vægge i Biaksen og garderoben. Store åbne rum som efterfølges af små lukkede, skaber dramatiske overgange.

Rummenes skæve vinkler gør arkitekturen overraskende, dynamisk og kontrastfyldt, og museet er bygget til at udfordre øjet og balancen.

De buede vægge, de forskudte niveauer, lysindfaldene, de synlige konstruktioner og markante farver stimulerer sanserne og opleves med hele kroppen.

ARKENs arkitektur

ARKENs Biakse

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.