ANTONY GORMLEY

Rank, ubevægelig og alene i landskabet. Hvad spejder Antony Gormleys skulptur mon efter?

Antony Gormley, Another Time V (detalje), 2007. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Torben Petersen

Menneskekroppen

Med sand mellem tæerne og begge ben plantet solidt på jorden står Antony Gormleys nøgne menneskefigur i landskabet omkring ARKEN med blikket rettet mod horisonten. Skulpturen hedder ”Another Time V”, en titel der taler om en tid og et sted, som adskiller sig fra vores virkelighed lige nu. Kunne det være fortiden, fremtiden eller fiktionen, som figuren skuer ind i?

Skulpturen er støbt i støbejern efter Gormleys egen krop. På afstand ser den ganske naturalistisk ud. Tæt på kan du se, at skulpturens mørkebrune farve brydes af rødlig rust, og at sporene efterstøbeprocessen ikke er slebet væk. En linje deler skulpturen i for og bag, og den har runde forhøjninger på bryst og lår efter støbningen. Disse detaljer forstærker skulpturens materiale-karakter, og de forstyrrer indtrykket af en klassisk skulpturform.

Men hvad er den så? Der er noget mystisk, uafklaret og fremmedartet over figurens fremtoning. Selvom den ligner en mand, endda en helt bestemt mand, er der også noget abstrakt eller generelt over den. Som om den kunne forestille en fremmed eller repræsentere ethvert menneske, mand eller kvinde, dig eller mig. Prøv at se den i øjnene og led efter et svar. Med sin urokkelige form og sit fastfrosne udtryk er den på én gang menneskelig og kunstig.

 

Antony Gormley, 1985

ANTONY GORMLEY

Antony Gormley, Another Time V, 2007. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Torben Petersen

ANTONY GORMLEY

Portræt af Antony Gormley. Foto: Stephen White

Om Antony Gormley

Antony Gormley er berømt for sine skulpturer, installationer og projekter i det offentlige rum, men derudover skaber han også værker på papir. Siden begyndelsen af 1980’erne har han udstillet sine værker i hjemlandet Storbritannien og mange andre steder i verden. Han arbejder primært med forholdet mellem den faste form og det formløse samt menneskekroppe i tid og rum.

F. 1950 i London, Storbritannien, hvor han bor og arbejder.

Gormley har studeret arkæologi, antropologi og kunsthistorie på Trinity College i Cambridge fra 1968-71 samt buddhistisk meditation i Indien og Sri Lanka fra 1971-74. Derefter studerede han i London på Saint Martin’s School of Art samt Goldsmiths, University of London. Til sidst afsluttede han sin uddannelse på Slade School of Fine Art, University College i London i 1979.

Gormley modtog den anerkendte Turner Prize for sit værk ”Field” i 1994. Værket består af tusindevis af små, groft formede menneskefigurer i ler, som Gormley laver i samarbejde med lokalsamfund. Lerfigurerne placeres helt tæt, og som et tæppe udfylder de det pågældende udstillingsrum fuldstændigt.

Den omfattende skulpturinstallation ”Another Place” fra 1997 består af 100 menneskefigurer, som nu permanent er placeret på Crosby Beach i Nordvest-England.

En af hans mest kendte værker er den monumentale skulptur ”Angel of the North” fra 1998 placeret i Gateshead i Nordøst-England. Englen er 20 meter høj og har et vingefang på 54 meter.

Gormley skabte “One & Other” til den prestigefyldte fjerde plint på Trafalgar Square i London i 2009. Her inviterede han 2.400 personer til at indtage plinten i en time hver. Begivenheden strakte sig over 100 dage og fik stor medieopmærksomhed.

SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.