ØIVIND NYGÅRD

Hej perfekte fremmede, hvad laver du her på min vej? Øivind Nygårds skulptur, som du møder på vej til ARKEN, inviterer dig til at stoppe op og se dig omkring.

Øivind Nygård, Stadion, 1995. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Miriam Nielsen

I græsset langs Skovvej, der fører ned til ARKEN, møder du et stort, hvidt fremmedlegeme. Et uidentificeret flyvende objekt er ved at lande. Det nærmest svæver over græsset på sine små, spidse støtter. Tingesten er æstetisk forarbejdet til perfektion. Den har en stringent form, lysende hvid og med en glat og ubrudt overflade, som er den skåret ud med laser.

På skiltet ved skulpturen står der ”Stadion”. Aha. Det er altså et stadion, eller i hvert fald en slags model af et stadion. Men noget er anderledes, for et stadion er basalt set en bygning med et indvendigt, tragtformet centrum, hvor der i bunden af tragten udspille sig begivenheder, som tilskuerne kan se på fra tribunerne på tragtens side. Som Colosseum i Rom eller Parken i København. Her forholder det sig omvendt, tragten er fyldt op, sådan at handlingen kun kan ske i det åbne, uafgrænsede rum omkring skulpturen. Der hvor du står, går eller suser forbi.

 

Se på verden

Skulpturen spreder opmærksomheden ud i rummet, væk fra sig selv, og din opmærksomhed følger med. Den mangler sit centrum, og du kan derfor ikke se ind på den. Det du kan, og som mange faktisk gør, når de møder ”Stadion”, er at vende ryggen til skulpturen, træde op på den og bruge den som platform, som en udvendig tribune – og se på verden i stedet. Udtrykket i en minimalistisk skulptur som denne er så knapt – eller minimalt – at skulpturen kommer til at handle om sine omgivelser. Rummet, lyset, duftene, lydene – og dig selv.

Stadion er skabt til udstillingen City Space under Kulturby 1996, hvor den var opstillet langs en trafikeret vej ved Kalvebod Brygge. Den er altså skabt til at stå udendørs som et uventet og fremmedartet syn i et åbent og ikke særlig veldefineret byrum, hvor vi passerer hastigt forbi.

ØIVIND NYGÅRD

Øivind Nygård, 2008. Foto: Viggo Rivad

Om Øivind Nygård

Øivind Nygårds perfektionistiske skulpturer og udsmykninger er skabt i enkle materialer og farver. De indeholder ofte både abstrakte og naturalistiske elementer, der kontrastfuldt møder hinanden og skaber følelsen af genkendelighed uden helt at ligne det, de minder os om. Nygårds kunst tager udgangspunkt i skulpturens traditionelle virkemidler som lys og skygge, stilstand og bevægelse, men han bruger dem til at skabe uventede forskydninger, der taler ind i nutiden.

1948-2010. Født i Norge og bosat i Danmark fra 1966.

Uddannet på Skolen for Brugskunst 1973-77 og på det Kongelige danske Kunstakademi i København 1977-83 under bl.a. Willy Ørskov.

Lektor ved det Kongelige Danske Kunstakademi 1990-97.

Modtog Eckersbergs Medalje i 2002.

Fra 2004 medlem af kunstnersammenslutningen Grønningen.

SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.