Grundskole

Undervisningsforløb på ARKEN tager udgangspunkt i det konkrete møde mellem eleverne, ARKENs underviser og værkerne i udstillingerne.

Undervisningsforløb på ARKEN tager udgangspunkt i det konkrete møde mellem eleverne, ARKENs underviser og værkerne i udstillingerne. Kunsten undersøges i fællesskab gennem dialog og varierende praktisk-kreative tilgange. Vi arbejder med museet som et multimodalt læringsrum, hvor mange forskellige udtryksformer kommer i spil i dialog med kunsten. Her får eleverne mulighed for at øve et bredt felt af viden og færdigheder fra skolen og hermed styrke både sproglige, visuelle og refleksive kompetencer.

Forløbstyper

ARKEN tilbyder undervisningsforløb i samlingen, særudstillinger og arkitektur på museet. Vi tilbyder også særlige forløb på skolen tilrettelagt i samarbejde med lærerne. For ønsker om særlige forløb kontakt ARKEN Undervisning.

60 minutter

Eleverne undersøger kunsten gennem dialog og kreative sanseorienterede øvelser, som åbner op for tværfaglige refleksioner.

90 minutter

Indholdet fra 60 minuttersforløbet udbygges med digitale eller analoge billedskabende øvelser i udstillingerne.

180 minutter

Indholdet fra 60 minuttersforløbet udbygges med billedskabende arbejde i vores digitale eller praktisk-kreative værksted.

Kickstartforløb

ARKENs kickstartforløb er længerevarende undervisningsforløb, der planlægges, gennemføres og evalueres i partnerskab mellem skole og museum. Forløbene består typisk af en workshop på skolen og to workshops på ARKEN, og derudover af klassens videre arbejde på egen hånd. Kickstartforløbet kan afsluttes med et forældre/familiearrangement på ARKEN.

Download en mere uddybende beskrivelse af ARKENs kickstartforløb til Grundskolen her.

Grundskole

Foto: Sofie Amalie Klougart

Booking og priser

Grundskole

Foto: Sofie Amalie Klougart

Book et forløb

Undervisningsforløb for skoleklasser bookes tirsdag-fredag kl. 13-16 på
tlf. 43 57 34 55 eller på mail: undervisning@arken.dk 

Priser

60 min.            450 kr.
Dialogbaseret undervisning inkl. praktisk-kreative øvelser

90 min.            600 kr.
Dialogbaseret undervisning inkl. analoge/digitale billedskabende øvelser

180 min.           1150 kr.
Dialogbaseret undervisning inkl. billedskabende digitalt/analogt værksted

Kickstart          3000 kr.
Forløbets indhold aftales individuelt. Forældrearrangement kan tilkøbes for 600 kr.

Betaling

Betaling kan foretages kontant i ARKENs billetsalg ved ankomst. Mod oplysning af EAN-nummer og kontaktperson ved booking af forløb fremsendes faktura. Ved betaling med EAN-nummer opkræver museet et faktureringsgebyr på 25 kr.

Aktuelle forløb

GYS! Er den levende? (til 6. august 2017)

I ARKENs udstilling GYS! Er den levende? kommer vi tæt på skulpturer, der er så virkelighedstro, at man kan komme i tvivl om, hvorvidt de er kunstværker eller levende mennesker. For hvad vil det egentlig sige at være et menneske? Hvad er en krop? Hvor går grænsen mellem kunstig og naturlig? Og hvorfor får disse skulpturer os til at gyse og føle empati eller afsky? Sammen med eleverne indfanger vi nogle af de mange spørgsmål, der flyver i luften.

Temaer og målgruppe

I undervisningsforløb i udstillingen arbejder vi ud fra tre overordnede temaer og tilgange.

KROPPE I RUM (0.-10. kl.): Her ser vi på den konkrete krop – både skulpturernes og vores egen. Vi arbejder med performative øvelser, hvor elevernes egne kroppe bliver til skulpturer på lige fod med værkerne i udstillingen.

HUMAN+ (0.-10. kl.): Med udgangspunkt i skulpturerne spørger vi, hvor grænsen går mellem menneske og maskine i dag og i fremtiden.

LYD OG FORTÆLLING (0.-10. kl.): Her møder vi skulpturerne ved at digte videre på de fortællinger, som de hver især sætter i gang. Vi arbejder med auditiv formidling og storytelling.

Fag og læringsmål

Undervisningsforløb i GYS! Er den levende? retter sig mod fagene dansk og billedkunst, hvor de understøtter kompetenceområderne fremstilling og fortolkning (dansk) samt billedfremstilling og billedanalyse (billedkunst).

Forløbene er baseret på øvelser, hvor elevernes evne til refleksion, betydningsproduktion og kreativitet sættes i centrum. Herved styrkes også grundskolens tværgående temaer innovation og entreprenørskab samt elevernes alsidige udvikling.

Book et forløb

Grundskole

Sam Jinks, Kvinde og barn, 2010. Courtesy kunstneren og Sullivan+Strumpf, Sydney

Grundskole

Lea Porsager, I is Another #3, 2006. Foto: Anders Sune Berg

Samtidskunstforløb

I ARKENs kunstakse bliver du vidne til et sprudlende og overdådigt møde med værker fra museets samling af samtidskunst. Værkerne er ikke ophængt efter kronologi, tema eller andre former for kategorisering, men udelukkende ud fra et æstetisk princip om at spille op mod hinanden på nye måder. Herved åbnes der for mange veje, omveje og vildveje gennem samlingen. I ARKENs undervisningsforløb forfølger vi forskellige spor, hvor vi gennem undersøgende, kreative processer åbner for forskellige tilgange til kunst. Du kan vælge mellem overskrifterne:

Forløbsoverskrifter og målgruppe

SÆRE OG HEMMELIGHEDSFULDE FORTÆLLINGER (0.-5. klasse): I forløbet har vi fokus på værker, der rummer fortællinger. Men vel at mærke fortællinger, der kalder på spørgsmål, og som vi selv må gøre færdige.

VEJE OG VILDVEJE I SAMTIDSKUNST (6.-9. klasse): I forløbet afprøver eleverne kreative og undersøgende metoder til at lukke kunstværker op.

IDENTITET OG FÆLLESSKAB (6.-9. klasse): I forløbet undersøger vi værker, der på forskellig måde kan udfordre vores forståelser af identitet og fællesskab.

Fag og læringsmål

Undervisningsforløb i samlingen retter sig mod fagene dansk og billedkunst, hvor de understøtter kompetenceområderne fremstilling og fortolkning (dansk) samt billedfremstilling og billedanalyse (billedkunst).

Forløbene er baseret på øvelser, hvor elevernes evne til refleksion, betydningsproduktion og kreativitet sættes i centrum. Herved styrkes også grundskolens tværgående temaer innovation og entreprenørskab samt elevernes alsidige udvikling.

Book et forløb

Projekter

Laboratorium for kreativ læring – Den åbne skole i praksis

Med Laboratorium for kreativ læring vil ARKEN i tæt samarbejde med folkeskoler i Ishøj, Brøndby, Høje Taastrup, Vallensbæk og Greve kommune udvikle modeller for, hvordan kulturinstitutioner kan være med til at styrke den åbne skole.
Laboratorium for kreativ læring vil over en treårig periode være den ramme, hvori produktive møder mellem lærere, elever, museumsundervisere og kunst, finder sted. Igennem udvikling, udførelse og evaluering af undervisning vil partnerne udvikle metoder, der tager afsæt i museet som eksternt læringsrum og sætter elevernes kreativitet i højsædet.
Gennem tætte partnerskaber skabes gensidige læreprocesser, der styrker både museumsundervisernes og lærernes kompetencer. Eksperter indenfor læring og kreativitet inddrages og kvalificerer løbende udviklingen af metoder og praksisser til den åbne skole specifikt til glæde for Vestegnens børn og generelt med henblik på udvikling af den åbne skoles potentialer nationalt.

Kreative Laboratorier

Den primære kompetenceudvikling ligger som en integreret del af ARKENs undervisningsforløb – de kreative laboratorieforløb(K-LABS). Dette er afgørende for projektets forankring på skolerne. Et K-LAB udvikles, udføres og evalueres i partnerskaber med lærerteams. Det er i dette arbejde, at projektet ikke blot styrker elevernes læring, men også lærernes og museumsundervisernes kompetencer i forhold til kreative læreprocesser og partnerskabsarbejde.
Et K-LAB udvikles med afsæt i lærings- og kompetencemål, der præciseres kontekstuelt på baggrund af valg af klassetrin, udstilling og fag.  Der udvikles hen over de tre skoleår 120 K-LABS i partnerskaber med de involverede skoler. Forløbene varierer i form (nogle forløb er koncentreret over en uge, andre fordeles over længere tid). Et K-LAB består af 10 -16 timers undervisning, som varetages af museumsunderviser og skolelærer i partnerskab, samt forberedende og evaluerende møder med lærerne.

Lærerworkshops

Som del af K-LAB tilbyder ARKEN 12 lærerworkshops årligt for de involverede lærere. Lærerworkshops fungerer som et refleksionsrum over praksis, hvor konkrete forløb udvikles og undersøges.

Forventede resultater

Formålet med Laboratorium for kreativ læring er at styrke elevernes læring og kreativitet gennem udvikling af den åbne skole. Det er elevernes læring, der er målet, hvilket styrkes gennem kreative læreprocesser og kompetenceudvikling af lærere og museumsundervisere. Projektets forventede resultater retter sig derfor mod elevernes, lærernes og museumsundervisernes kompetencer.
Projektet Laboratorium for kreativ læring er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal og løber fra april 2016 til august 2019.

Du kan se eksempler på K-LAB forløb her

 

Grundskole

Foto: Sofie Amalie Klougart

Praktiske informationer

Gratis besøg på egen hånd

Det er er gratis for skoler at besøge museet. Det kan f.eks. anbefales at komme igen på egen hånd efter et undervisningsforløb på ARKEN. Meld venligst jeres ankomst i forvejen hos ARKEN Undervisning på tlf. 43 57 34 55 eller mail: undervisning@arken.dk

Madpakker

Det er muligt at spise medbragte madpakker i ARKENs garderobe. Bordene kan ikke reserveres på forhånd. Er vejret godt, kan frokosten også nydes i det fri i strandparken lige uden for døren.

I udstillingerne

Tasker, drikke- og madvarer må ikke medbringes i udstillingerne, men skal efterlades i garderoben. Garderobeskabe kan frit benyttes på ARKEN.

Fotos

Det er tilladt at tage fotos uden blitz. Vi opfordrer til, at I dokumenterer jeres besøg, så I kan arbejde videre med oplevelserne hjemme i skolen.

Grundskole

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.