GERDA WEGENER

En fortælling om kærlighed mellem maler og muse, der sprænger rammerne for kønnets grænser.


7. november 2015 til 8. januar 2017

Gerda Wegener på ARKEN. Produceret af I DO ART Agency.

Gerda Wegener (1885-1940) er en unik skikkelse i dansk kunst. Som kvindelig kunstner skildrer hun på enestående vis kvinders skønhed med lige dele indlevelse og begær. Flirtende piger, glamourøse divaer og sensuelle kvinder er blandt Gerda Wegeners yndlingsmotiver. Hertil kommer billederne af hendes transkønnede ægtefælle, Lili Elbe, der som model i Gerda Wegeners kunst udviklede sin kvindelige identitet.

Netop Gerda Wegeners tvetydige seksualitet og historien om hendes ægtefælle var for svær at forholde sig til i samtiden. Hun sprængte rammerne for sit køn og for kønslig identitet i det hele taget. I dag er tematikken i hendes værker højaktuel. Transkønnede har i den grad indtaget massemedierne, og transikoner som Laverne Cox og Caitlyn Jenner giver de transkønnede en stemme i populærkulturen. Hollywood har opsnappet historien om Lili og Gerda, og filmen The Danish Girl har dansk premiere i februar 2016.

I den hidtil største udstilling med denne banebrydende kunstner møder vi en eksperimenterende livslyst fra de farverige og løsslupne 1920ere, der rammer en nerve i vores egen tid.

 

Gerda Wegener, 1934

GERDA WEGENER

Gerda Wegener, Eva-Heramb, 1934. Foto: Teatermuseet i Hofteatret

Maler og muse

I 1904 giftede Gerda Wegener, f. Gottlieb, sig med landskabsmaleren Einar Wegener (1882-1931), der i dag er kendt som transkvinden Lili Elbe. Lili var Gerda Wegeners yndlingsmodel, og i kunsten skabte de sammen et frirum, hvor Lili kunne udleve sin kvindelige identitet. I 1930 støttede Gerda Wegener ægtefællen, da Lili som en af historiens første gennemgik en række kønsmodificerende operationer. Hun døde året efter som følge af komplikationer efter en sidste operation.

Gerda Wegener er i sin kunst fascineret af menneskers leg med identitet gennem udklædning, masker og teater. I skildringerne af Lili poserer Lili som kvinde med sminke, skiftende parykker, kjoler, sko og eksotiske vifter. Vi kommer tæt på parrets venskab og kærlighed som hinandens maler og muse på tværs af de gængse kønsrelationer.

Lili Elbe, 1931

GERDA WEGENER

Gerda og Einar Wegener foran Gerdas Sur la route d'Anacapri under udstillingen i Ole Haslunds Hus,1924. Foto: Det Kongelige Bibliotek

Et omstridt værk genfundet

En af de største stridigheder nogensinde i dansk kunst skyldtes afvisningen af Gerda Wegeners Portræt af Ellen von Kohl fra både Charlottenborgudstillingen og Den Frie Udstilling i 1907. Det medførte et væld af indlæg i Politiken for og imod den åndfulde, forfinede symbolisme, som man anså billedet for at repræsentere. Modstanderne fik tilnavnet ’bondemalerne’. Gerda Wegener holdt sig udenfor ’bondemalerstriden’, men arrangerede selv en udstilling af billedet i en kunsthandel. Siden har værket ikke været vist, men det er nu genfundet og hænger på ARKEN, så alle ved selvsyn kan overveje, hvordan portrættet i den grad kunne skille vandene i dansk kunstliv anno 1907.

Kunstneren Gudmund Hentze om Gerda Wegeners Portræt af Ellen von Kohl i Politiken i 1907.

En dansk pariserinde

GERDA WEGENER

Gerda Wegener, Karnevallet (detalje), u.å. Foto: Morten Pors

Gerda Wegener skilte vandene i København, men fik stor succes i Paris, hvor hun og Lili boede fra 1912 og to årtier frem. De deltog ivrigt i det parisiske forlystelsesliv, som det fremgår af Gerda Wegeners mange skildringer af fest og karneval.

Gerda Wegener blev hurtigt en populær portrætmaler og udstillede på Paris’ vigtigste årlige kunstudstillinger, sågar i den franske pavillon på verdensudstillingen i 1925, hvor hun vandt to guldmedaljer. Hertil kommer illustrationer særligt til erotisk litteratur samt design af glasmosaikker til parisiske butikker og rigmandshjem.

Ingen af de store danske kunstmuseer købte nogle af Gerda Wegeners værker, men den franske stat købte tre. Disse er i dag i Centre Pompidous samling – og to af dem kan opleves på ARKENs store udstilling.

Kunstner og bladtegner

Igennem hele sit kunstnerliv beskæftigede Gerda Wegener sig både med kunst i traditionel forstand og den populære massekultur. Hun vekslede mellem at deltage i vigtige kunstudstillinger primært i Paris og at levere enorme mængder af reklamer, bladtegninger og bogillustrationer inden for mode, satire, humor og erotik.

Gerda Wegener fik sit gennembrud som tegner, da hun i 1908 vandt en tegnekonkurrence i Politiken med den bundne opgave at skildre ‘Kjøbenhavnerinden’ og igen i 1909 en om ‘Gadens Figurer’. Herefter blev hun fast knyttet til Politiken som bladtegner. Samtidig leverede Gerda Wegener tegninger til flere andre blade som Klods Hans, Tik-Tak og Vore damer, og i Frankrig var hendes tegninger til førende franske magasiner hendes primære indtægtskilde frem til midten af 1920erne.

 

Gerda Wegener, 1924

GERDA WEGENER

Forsideillustration af Gerda Wegener til Vore Damer, 19. oktober, 1927

Katalog og filmvisning

Læs et uddrag fra udstillingskataloget her. Kataloget koster 99 kr. og kan købes i ARKEN SHOP eller via arkenshop@arken.dk

Spillefilmen Den Danske Pige vises fra 24. juni i Filmsalen. Filmen starter kl. 11 og kl. 14. Gratis for gæster med entré til museet. Læs mere

Del dine egne billeder fra udstillingen på Instagram.
Husk også at følge ARKEN på @arkenmuseum.

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.