J.F. WILLUMSEN – FARVER & STRIBER

Den danske kunstner J.F. Willumsen byder på et sansebombardement af farver og filmiske billedfortællinger.


2. juni 2018 til 13. januar 2019

J.F. WILLUMSEN – FARVER & STRIBER

J.F. Willumsen, Himmelgåden, 1938 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

Bjergbestigersker og badende børn med appetit på livet, venetianske facader badet i solgult lys, teatralske kvinder og ejendommelige selvportrætter som både superhelt og antihelt. Den danske kunstner Jens Ferdinand Willumsen (1863-1958) skabte over syv årtier værker, der ikke lod sig kategorisere. Gentagne gange skabte de skandale og rystede det danske publikum. Afvigelsen fra den ordinære mainstream var Willumsens drive og populærkulturens billedboom en stærk inspiration.

Grænsesøgende samfundskritik, ekstreme farveeksplosioner og filmiske billedfortællinger var bærende elementer gennem hele hans arbejde. Willumsens sans for selviscenesættelse og hans brug af medierede billeder vækker genklang i dag, hvor vi storforbruger og deler billeder på et væld af sociale medieplatforme. Som én af pionererne bag det moderne gennembrud i dansk kunst kalder Willumsens aktualitet og relevans på en grundig belysning. ARKEN udfolder i samarbejde med J.F. Willumsens Museum kunstnerens radikale livsværk i en udstilling, der rummer alle hovedværker fra museets enestående samling.

I populærkulturens billedstrøm

J.F. WILLUMSEN – FARVER & STRIBER

Opslag fra J.F. Willumsens udklipsmappe, ”Kvinder II”, s. 96-97. Tilhører J.F. Willumsens Museum

I sommeren 1900 rejser Willumsen til New York. Han bliver blæst omkuld og forført af byens puls, klistrede sommerhede, de knejsende skyskrabere og gadens larmende billboards.

I New York begynder Willumsen at klippe og klistre illustrationer fra aviser, ugeblade og magasiner ind i såkaldte udklipsmapper. Med glubsk billedappetit møder han det sansebombardement af massemedierede billeder, som havde ulmet fra midten af 1800-tallet. Omfanget af trykte aviser og magasiner steg, og det moderne fotografi udviklede sig. Folk oplevede et boom af illustrationer, fotografier og reklamer.

Som på den digitale opslagstavle Pinterest kan man i Willumsens udklipsmapper gå på opdagelse i hans personlige inspirations- og billedbank. Willumsen opsatte sine udklip i dynamiske sekvenser, så bevægelsen og fortællingen flimrer hen over mappernes sider. Inspirationen fra filmmediets levende billeder går igen i Willumsens værker, der brager igennem som frames i en filmstribe.

De nye massemediers letfordøjelige udtryk inspirerede Willumsen. Endda tegneseriestriberne Knold og Tot og The Yellow Kid har fundet vej til udklipsmapperne. Willumsens unikke måde at kombinere klassiske og populærkulturelle motiver var forud for sin tid. Han eksperimenterede tidligt med en enkel streg, karikeret formgivning og voldsomme farver. ARKENs udstilling sætter spot på Willumsens populærkulturelle forbindelse med tegneserier, filmplakater og filmklip fra datidens mediebillede.

Kvinden indtager scenen

I En bjergbestigerske fra 1904 spejder Willumsens nye kærlighed, Edith Wessel, ud over landskabet. Bjergbestigersken er indbegrebet af den aktive, sunde og frigjorte kvinde. Et nyt århundredes kvindeideal. Fri af korsettet og iført sportstøj nyder hun naturen.

Willumsen er inspireret af de stærke kvinder i sit liv. Han bliver gift to gange. Først med Juliette Meyer og derefter med Edith Wessel, begge billedhuggere. Willumsens konceptuelle og teatralske tilgang til maleriet topper, da han møder franske Michelle Bourret. En ung danserinde og maler, som bliver hans samleverske.

Med vilde hoftevrid og let på tå kommer Michelle os i møde i den store dansetrilogi. Kulisserne er flade, pastelfarverne lystige: Vi er i teatrets verden, hvor rollerne kan fordeles frit. Danserinden performer roller, som traditionelt tildeles manden. Hun er klædt ud som den akrobatiske Harlekin – ikke hans kvindelige modstykke Columbine. I valsen er fødderne placeret til at føre an. Take it away!

J.F. WILLUMSEN – FARVER & STRIBER

Michelle Bourret danser Valse Boston, 1935. Tilhører J.F. Willumsens Museum

Kokainisten på kanten af ”den gode smag”

Da Musée D’Orsay i Paris i 2006 viste en stor retrospektiv udstilling med Willumsen, måtte ét maleri udgå. Det monumentale værk Kongesønnens bryllup var for ringe, mente den daværende direktør. Maleriet forestiller et fornemt brudepar over for en gruppe forkomne fattigfolk, der er indbudt til bryllupsfesten. Samtlige figurer var skildret med krads realisme, da værket så dagens lys i 1888. I 1949 redigerede og udviklede Willumsen dog værket.

Forandringen var spektakulær: Pludselig lyste kongesønnen og hans brud op i eventyrlige pangfarver – som klippet ind fra en disney-film. Kontrasten til de lasede bryllupsgæster er enorm. Kongesønnen har den unge Willumsens ansigtstræk og fremstår som en komisk tegneseriehelt i skrigende pink og lysegrøn. Værket er indtil for få år siden blevet ignoreret i dansk kunsthistorie.

Det rummer stort set alt ved Willumsens kunst, som gennem tiden har været for stærk en dosis for anmeldere, kunsthistorikere og franske museumsdirektører: tegneseriens karikerede streg, kitschede farvekombinationer og den teatralske iscenesættelse.

På ARKENs udstilling er Kongesønnens bryllup et hovedværk. Værket viser de ekstreme poler i Willumsens grænsesøgende livsværk. Det kitschede og karikerede giver de sene Willumsen-malerier nerve og aktualitet.

I sine indimellem besynderlige selvportrætter er Willumsen både excentriker på scenen og hyper-selvbevidst instruktør med eminent evne til at balancere patos og parodi. Så gennemførte og så bizarre, at de umuligt kan affærdiges som kliché: Gamle Willumsen, der svæver gennem rummet som spændstig tiger, er vitterligt – som titlen på maleriet fra 1938 angiver – en himmelgåde.

J.F. WILLUMSEN – FARVER & STRIBER

J.F. Willumsen: Kongesønnens Bryllup, 1888-1949 (detalje). Tilhører J.F. Willumsens Museum.

EKKORUM på J.F.Willumsens Museum

ARKENs udstilling er skabt i samarbejde med J.F. Willumsens Museum i Frederikssund. Willumsens Museum viser fra 10. juni – 31. december 2018 udstillingen EKKORUM. Thorvaldsen, Willumsen, Jorn og deres samlingerEKKORUM viser blandt andet Willumsens private kunstsamling, den såkaldte Gamle Samling, der rummer omtrent 2000 værker af vidt forskellig karakter.

I perioden 2. juni – 30. august 2018 får medlemmer af KLUB ARKEN 50% på billetten til J.F. Willumsens Museum ved forevisning af gyldigt KLUB ARKEN-medlemskort. Årskortholdere, samt besøgende med gyldig billet eller bon fra J.F. Willumsens Museum indenfor samarbejdsperioden, får ligeledes 50% rabat på entré til ARKEN i samme periode.

Læs mere om J.F. Willumsens Museum her

Udstillingen er støttet af

Lemvigh-Müller Fonden
Knud Højgaards Fond
15. Juni Fonden
Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond

Del dine billeder fra udstillingen på Instagram.
Husk at følge ARKEN på @arkenmuseum.

Berlingske 

“ARKENs Willumsen-fortælling folder sig ud som et festfyrværkeri gennem salene (…)”

 

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.