KOMMER SNART: GYS! ER DEN LEVENDE?

Menneskekroppen indtager ARKEN med hud og hår.


4. februar til 6. august 2017

KOMMER SNART: GYS! ER DEN LEVENDE?

Patricia Piccinini, Newborn, 2010. Courtesy of the artist & Roslyn Oxley9 Gallery, Sydney

Svedperler, porer, fregner, rynker og blodårer. En levende udstilling indtager ARKEN med ’hyperrealistiske’ skulpturer af 31 internationalt anerkendte kunstnere. Værkerne gør brug af en ekstrem realisme, der imiterer omverdenen med en overvældende detaljerigdom. Kroppene er nærmest mere virkelige end virkeligheden selv – de er hyperrealistiske. I mødet med værkerne kommer vi uhørt tæt på andre ’mennesker’, og det er både pirrende, grænseoverskridende og skræmmende. Skulpturerne rejser eksistentielle spørgsmål som: Hvad er levende, og hvad er dødt? Hvad er kunstigt, og hvad er virkeligt? Spørgsmålene rejses med teknisk perfektion, psykologisk indlevelse, skalaforstyrrelser, nærvær og humor, som de stærkeste virkemidler.

Science fiction og kloning

Den overdrevne realisme, som vi finder i den hyperrealistiske skulptur, knytter sig til menneskets drøm om at genskabe sig selv. Menneskelignende robotter, dobbeltgængere eller forvrængede væsener spiller vigtige roller i en lang række gyser- og science fiction-film lige fra klassikeren om Frankensteins monster til Blade Runner, Alien, Terminator, talrige tv-serier og senest filmen Ex Machina.

I dag har forskning og udvikling ført os tættere end nogensinde på realiseringen af vores drømme eller mareridt om maskiner, robotter og replikanter. En skønne dag vil vi se kloning ikke blot af dyr, men måske også af mennesker. Senest har CRISPR, en ny genteknologi, skabt mulighed for, at vi kan redigere vores arvemasse og designe superbabyer. Etisk Råd fraråder brugen af teknologien, hvilket tydeliggør nødvendigheden af en etisk stillingtagen til de eksistentielle spørgsmål, som værkerne rejser.

KOMMER SNART: GYS! ER DEN LEVENDE?

Tony Matelli, Josh, 2010. Courtesy the artist and Gary Tatintsian Gallery

Kunstens dyrkelse af illusionen

I antikken kunne kunstneren Zeuxis efter sigende male vindruer så livagtigt, at fuglene prøvede at spise af dem. Fra renæssancen og frem til fotografiets fremkomst har den ultimative, naturtro efterligning været en af kunstnernes vigtigste bestræbelser, og vokskabinetterne har siden 1700-tallet og til den dag i dag været populære attraktioner. I begyndelsen af det 20. århundrede brød en række nytænkende kunstretninger med dyrkelsen af naturalismen og den troværdige illusion for at skabe nye billedvirkeligheder, eksempelvis den abstrakte kunst. Det er på den baggrund, man skal se hyperrealismen. Ikke som en tilbagevenden til en naturalisme, men som en radikal fremhævelse af virkeligheden. Hyperrealistiske kunstværker gør virkeligheden nærværende med fascination, kritik, chok- og wow-effekter.

Deltagende kunstnere:

Zharko Basheski (MK), Frank Benson (US), Berlinde de Bruyckere (BE), Maurizio Cattelan (IT), Brian Booth Craig (US), John Davies (UK), John DeAndrea (US), Keith Edmier (US), Carole A. Feuerman (US), Daniel Firman (FR), Robert Gober (US), Robert Graham (US), Duane Hanson (US), Uffe Isolotto (DK), Sam Jinks (AU), Allen Jones (UK), Peter Land (DK), Tony Matelli (US), Paul McCarthy (US), Ron Mueck (AU), Juan Muñoz (ES), Evan Penny (ZA), Patricia Piccinini (AU), Mel Ramos (US), Jamie Salmon (UK), George Segal (US),  Marc Sijan (RS), Kurt Trampedach (DK), Anna Uddenberg (SE), Xavier Veilhan (FR) og Erwin Wurm (AT).

KOMMER SNART: GYS! ER DEN LEVENDE?

Sam Jinks, Untitled (Kneeling Woman), 2015. Courtesy the artist and Sullivan+Strumpf, Sydney

Udstillingen er støttet af:

Augustinus Fonden

Knud Højgaards Fond

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.