ARKEN EDITION

Er der en kunstsamler gemt i dig?

ARKEN EDITION er eksklusive litografier af internationalt anerkendte kunstnere, som udstiller på ARKEN eller er repræsenteret i museets samling.

Hvert år inviterer vi nye kunstnere til at skabe litografier i det anerkendte grafiske værksted Edition Copenhagen. Litografierne laves i et oplag på 75-100, og det første tryk af hver kunstner optager vi i ARKENs samling.

De unikke litografiske værker kan købes i ARKEN SHOP på museet og i ARKENs webshop. Har du et ARKEN VIP-medlemskab af KLUB ARKEN får du 10% rabat på ARKEN EDITION-serien. Rabatten kan kun opnås ved køb i ARKEN SHOP.

Se filmen

– og følg den anerkendte britiske kunstner Clare Woods, mens hun skaber sit bidrag til ARKEN EDITION.

William Wegman

ARKEN EDITION

William Wegman, Dog Walk, 2020. 84,5 x 69 cm. Litografi, oplag 100. 7000 kr. - ikke indrammet (ARKEN VIP pris: 6300 kr.)

Den amerikanske kunstner William Wegman (f. 1943), som står bag litografiet Dog Walk, er internationalt anerkendt og har udstillet over hele verden. I løbet af sin karriere har Wegman arbejdet med både maleri og video, men han er verdensberømt for sine utallige fotografiske portrætter, som han siden 1970’erne har taget af sine weimaraner-hunde. På humoristisk vis undersøger Wegman det kærlige og komplicerede forhold mellem menneske og dyr – hund og ejer. Med kostumer og rekvisitter iscenesætter Wegman hunden som et menneskeliggjort dyr i et gensidigt samarbejde mellem ham selv og sine firbenede muser.

Dog Walk er et af Wegmans mest ikoniske fotografier – og som litografisk tryk får det en helt særlig blødhed i farverne og en ny stoflig karakter. Wegman præsenterer os for en absurd scene: De to hunde, Flo og Topper, er fotograferet sammen, den ene i snor og på alle fire, den anden oprejst og iklædt en stor, plyssede frakke. Hund lufter hund. Motivet er fotograferet i en studieopstilling, som man kender det fra modemagasinerne. Wegman leger med vores forestillinger om dyr og menneske, og stiller spørgsmål til forholdet mellem kæledyr og ejer.

Mona Hatoum

ARKEN EDITION

Mona Hatoum, Uden titel (piskeris), 2018. 63,5 x 82 cm. Litografi, oplag 60. 13.900 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 12.510 kr. )

Mona Hatoum er en af de allervigtigste, internationale samtidskunstnere. Hun er født i 1952 i Beirut af palæstinensiske forældre. Hun har siden 1975 levet i eksil i London, hvor hun var på rejse og ikke kunne returnere fra, fordi krigen i Libanon brød ud. Mange af hendes værker handler om konflikter i verden, krig og kontrol, køn, individ og fremmedgørelse. Hun arbejder med skulptur og installation i mange forskellige materialer, og hun bruger ofte husholdningsredskaber i sin kunst.

Uden titel (piskeris), trækker – som mange af hendes andre værker – på både surrealisme og minimalisme. De fire piskeris, som stammer fra Hatoums store samling af piskeris, er på én gang velkendte og fremmede for os. De minder os måske om mormors flødeskumsdesserter, men de er linet op til en stram og sær dans, hvidt på sort og i en skarp fotografisk gengivelse, der giver redskaberne et surreelt liv og gør dem kølige og metalliske.

Abdoulaye Konaté

ARKEN EDITION

Abdoulaye Konaté, Rød fugl 2, 2016. 69 x 88 cm (indrammet 97,5 x 77 x 3,3 cm). Litografi, oplag 100. 8.500 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 7.650)

Abdoulaye Konaté fra Mali er kendt for sine farveskønne tekstilværker med stærke, globale budskaber. Rød fugl 2 knytter sig til et barndomsminde fra Nordmali. Dengang blev der dyrket afgrøder, og lige efter høsten kappedes store skarer af fugle om de frø og plantedele, der lå tilbage. Konaté husker særligt en ganske lille, smuk fugl, helt rød med sort bryst.

I dag er området blevet til ørken. Det er en økologisk katastrofe. Konatés ARKEN EDITION udtrykker drømmen om, at fuglene vender tilbage, og at menneskene høster igen. I Konatés arbejde med motivet blev den røde fugl stor som en magtfuld ørn – en stærk fugl og et stærkt billede.

Elmgreen & Dragset

ARKEN EDITION

Elmgreen & Dragset, International News, 2014. 158 x 120 cm. (168 x 130 x 2,6 cm indrammet) Litografi, oplag 48. 28.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 25.200 kr.)

ARKEN EDITION

Elmgreen & Dragset, Classifieds, 2014. 158 x 120 cm. (168 x 130 x 2,6 cm indrammet) Litografi, oplag 48. 28.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 25.200 kr.)

Den dansk-norske kunstnerduo Elmgreen & Dragset står bag ARKEN EDITIONs største litografier til dato. De 158 cm høje værker forestiller to afblegede avissider fra det fiktive dagblad The Daily Sun med historier, som bygger videre på kunstnernes værker og udstillinger gennem tiden.

Det første litografi, Classifieds, er en side med kontaktannoncer, som man kender det fra de bagerste sider i avisen. Her reklameres for lejelejligheder, hundehvalpe, badeværelsesudstyr, campingvogne, hundehuse m.m. Flere af de billeder, som akkompagnerer annoncerne, er værkfotos fra kunstnernes produktion gennem tiden. Værkerne indgår imidlertid her i nye sammenhænge, således at indholdet forskydes og historierne ændres.

Det andet litografi, International News, er en artikel, som fortæller videre på historien og skæbnen for den fallerede arkitekt Norman Swann – en fiktiv karakter, som Elmgreen & Dragset introducerede i udstillingen Tomorrow, der blev vist på V&A i London i 2013. Artiklens overskrift gør det klart, at Norman Swann er fundet død i sin lejlighed… Det er nu op til beskueren at digte videre på historien.

Særpris for begge litografier: 47.250 kr. indrammet (KLUB ARKEN pris: 39.900 kr.)

Clare Woods

ARKEN EDITION

Clare Woods, Harry Patch, 2014, 94 x 69 cm. Litografi, oplag 100. 9.500 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 8.550 kr.)

Den britiske kunstner Clare Woods er kendt for sine intense og dragende landskabsmalerier, der tager beskueren med på en rejse ned i skovbundens dyb.

I litografiet Harry Patch er det fortsat naturens gådefuldhed, som inspirerer kunstneren: Det litografiske værk forestiller en udvokset gøgeunge, som bliver fodret af sin meget mindre værtsfugl – et optrin fra fugleriget, der kan forekomme fordrejet og absurd.

Motivet er skabt med afsæt i et victoriansk fotografi, og litografiet er skabt af ni forskellige farvelag, hvilket giver værket en fantastisk farveholdning og dybde.

Noble & Webster

ARKEN EDITION

Noble & Webster, Double Double Vision Vision, 2013. 70 x 100 cm. Litografi, oplag 100. 8.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 7.200 kr.)

De britiske kunstnere Tim Noble og Sue Webster er uløseligt forbundne som par – som kunstnerduo og tidligere også privat.

I litografiet Double Double Vision Vision udforsker de legesygt deres syn på hinanden og på portrætgenren.

Du kender sikkert princippet fra legen ’Sæt halen på grisen’. Med bind for øjnene har kunstnerne tegnet hinandens portrætter, og deres ansigtstræk er derfor mildt sagt skæve og fragmenterede.

Eksempelvis har Sue fået fire øjne og vilde øjenbryn, Tims skæg er mere end sparsomt, og han har hele tre hoveder – også et i profil. Ud fra den simple idé at gengive hinanden med afsæt i erindringen og de indre billeder fremstår kunstneres portrætter kærligt drilagtige og befriende uperfekte.

Atul Dodiya

ARKEN EDITION

Atul Dodiya, Twins I, 2012. 70 x 100 cm. Litografi, oplag 75. 7.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 6.400 kr.)

ARKEN EDITION

Atul Dodiya, Twins II, 2012. 70 x 100 cm. Litografi, oplag 75. 7.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 6.400 kr.)

Den indiske kunstner Atul Dodiyas værker blander stilistiske og ikonografiske referencer fra øst og vest. Klassiske myter, politisk historie og referencer til vestlig kunsthistorie optræder side om side, så nye betydninger og formudtryk opstår.

Dodiya blev kendt i de tidlige 1990’ere for sine hyperrealistiske malerier, der skildrede det indiske middelklasseliv. Herefter bevægede han sig over i et altomfavnende valg af materialer, hvor han sprøjtede marmorstøv på værker, brugte legeredskaber som en del af sine installationer og senere hen begyndte at male på butiksskodder. I Dodiyas værker afsøger han ofte brudfladerne mellem personlig og kollektiv erindring og mellem lokal og global erfaring.

Dodiyas bidrag til ARKEN EDITION er en rå skildring af menneskekroppe – en mand og en kvinde med et barn i maven – med sorte silhuetter af plantedele og et hus. Dodiya nedbarberer trykteknikken til en enkel grafisk fremstilling i sort og rødt.

Thukral & Tagra

ARKEN EDITION

Thukral & Tagra, Side 16, ”Yes, I went to school”, 2011. 95,5 x 66,5 cm. Litografi, oplag 100. 7.600 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 6.840 kr.). UDSOLGT

ARKEN EDITION

Thukral & Tagra, Side 62, Swatuntar Kumar Sharma, 2011. 95,5 x 66,5 cm. Litografi, oplag 100. 7.600 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 6.840 kr.). UDSOLGT

Jiten Thukral og Sumir Tagra er to af Indiens mest hippe, unge kunstnere. De arbejdede sammen med grafisk design, inden de besluttede sig for at gå sammen som kunstnerduo.

De to enestående litografier, som de har skabt til ARKEN EDITION, handler om drømmen om at kunne rejse ud i verden og skabe sig et bedre liv. Hvert litografi er skabt som en side i et pas med rundede hjørner, sidetal og vandmærker. Kodelinjerne, der løber på langs og på tværs af trykkene, er fortællinger om udlængsel. De er skrevet med gurmukhi-skrift, som er den mest brugte skrift til at skrive punjabi – et af de 22 officielle sprog i Indien.

Her kan du læse fortællingerne på dansk:

Soni Singh, 16 år

Der er fest alle vegne, masser af slik og fyrværkeri. Hele byen lyser, det er trods alt en Diwali-aften! Jeg laver te i køkkenet til mine gæster Kiran og hendes søde søn Soni.

Kiran er min nabo. Hendes mand bor i Amerika og har kørt lastbil i mere end ti år. De har et meget flot hus – jeg synes, det ser meget vestligt ud. Jeg har hørt, at Sonis lærer bliver ved med at komme forbi Kirans hus for at følge Soni i skole, men han vil ikke med.

Soni er næsten 15 og interesserer sig ikke det fjerneste for bøger, men derimod for at vise alle de importerede ting frem, som hans far sender til ham. De taler hele tiden med Gurmail i telefonen og venter ivrigt på deres visum. Jeg må hellere servere noget te for dem – måske har de nogle importerede chokolader med til mig!

Swatuntar Kumar

Sharma, 62 år (præst og forhandler af ædelstene).

Klokken er syv om aftenen. Jeg sidder i kontoret i Delhi, der tilhører min vens søn, og venter på hans chauffør, som skal køre mig til lufthavnen. Jeg har boet hele mit liv i Jalandhar (Punjab) og har altid drømt om at flytte udenlands.

Jeg boede et år i Muscat i firserne, hvor jeg arbejdede som kranfører. Jeg vendte hjem, da min far blev syg, men jeg kunne ikke rejse ud igen. Mine forældre fik mig gift, og jeg bor nu med min kone og har to døtre og én søn. Han blev født efter endeløse bønner.

Jeg ansøger om visum hvert eneste år, men jeg har endnu ikke haft heldet med mig. Sidste år ansøgte jeg om visum til Canada. Jeg var meget forhåbningsfuld og meddelte da også mine slægtninge, at denne gang måtte det lykkes! Men efter seks måneder sendte ambassaden mit tomme pas retur med et rødt stempel på side 62.

Jeg er 62 år og har aldrig bygget mit eget hus, da jeg altid har tænkt, at jeg ville bygge det i udlandet. Jeg krydser fingrene og håber det sker en dag! Min datter Shilpa kommer i dag. Hun kommer fra London efter at have været væk i to år!

Måske vil jeg en dag tage med Shilpa og vi vil alle fire kunne bosætte os udenlands. Okay, vi ses, jeg vil ikke komme for sent!

David Schnell

ARKEN EDITION

David Schnell, Autobahn, 2011. 70 x 100 cm. Litografi, oplag 100. 11.000 kr. indrammet (ARKEN VIP pris: 9.900 kr.)

Litografiet Autobahn af den tyske kunstner David Schnell ligger helt i tråd med hans øvrige kunst. Han er efterspurgt internationalt for sine ofte store landskabsmalerier, der blander flimrende, smukke farveskalaer med sugende rum og stramme linjer.

I Autobahn ser vi ud af forruden, mens bygninger og træer flimrer forbi som næsten opløste former. Vi er på vej ind i og ud af landskabet – kun den lysende blå himmel er en rolig kontrast til det sugende perspektiv.

SE OGSÅ