fbpx

Daginstitutioner

ARKENs forløb til børnehaver tager udgangspunkt i det konkrete møde mellem børnene, værkerne og ARKENs underviser.

ARKENs forløb til børnehaver tager udgangspunkt i det konkrete møde mellem børnene, værkerne og ARKENs underviser. Gennem dialog og legende, billedskabende øvelser skaber vi et aktivt og involverende rum for børnenes kunstoplevelse.

Forløbstyper

Daginstitutioner

Foto: Thomas Mikkel Jensen

ARKEN tilbyder forløb til børnehaver med afsæt i museets samling eller arkitektur.

Vores læringstilbud til børnehaver varer 90 minutter. Vi indleder besøget med en tur rundt på museet, hvor vi gennem leg og krops- og sanseorienterede tilgange møder kunsten eller arkitekturen på nye og anderledes måder. Forløbene indeholder også billedskabende aktiviteter enten undervejs på turen i museet eller i ARKENs værksted KREATIV.

Booking og priser

Book et forløb

Forløb for børnehaver kan bestilles på mail: [email protected]

Priser

90 min.            600 kr.

Dialog og legende øvelser samt billedskabende aktiviteter

Betaling

Betaling kan foretages kontant i ARKENs billetsalg ved ankomst. Mod oplysning af EAN-nummer og kontaktperson ved booking af forløb fremsendes faktura. Ved betaling med EAN-nummer opkræver museet et faktureringsgebyr på 25 kr.

Book et forløb

Daginstitutioner

Foto: Siri Carlslund

Aktuelle forløb

Daginstitutioner

Foto: Emma Thunbo

Da Boris fik gæslinger

I forløbet Da Boris fik gæslinger udfolder vi historien i billedbogen om den gnavne bjørn Boris, der elsker æg. En dag finder han en lækker opskrift på nettet med hårdkogte gåseæg og går ud i skoven for at samle ingredienserne. Da han er hjemme igen, udklækkes æggene og bliver til gæslinger, der alle tror, Boris er deres mor. De følger ham overalt til bjørnens store irritation. Han gør, hvad han kan for at komme af med dem, men det lykkes ikke.

På ARKEN folder vi billedbogen ud i museets fysiske rum. Vi leger, vi er gnavne eneboerbjørne og irriterende små gæslinger, der følger efter, hvor man end går hen. Vi skal samle ingredienser ind til nye madretter i museets mange kunstværker og skæve rum, og vi skal slutte af med at forme, opfinde og kreere madretter i ARKENs værksted KREATIV.

Målgruppe

Ombord på ARKEN henvender sig til børnehavebørn i alderen 4-5 år. Der kan max deltage 12 børn pr. forløb.

Læringsmål

Da Boris fik gæslinger lader børnene udforske rum og arkitektur på nye og anderledes måder. De får mulighed for at opleve med hele kroppen og derved styrke deres sanselige tilgang til verden. Forløbet styrker endvidere børnenes ordforråd og kreativitet ved at lade dem deltage som medskabere af en fælles fortælling/leg.

Ombord på ARKEN

ARKEN har en helt særlig arkitektur, som minder om et kæmpestort skib. Vi leger, at vi er ombord på skibet og går på opdagelse i dets rum. Undervejs undersøger vi, hvordan vi kan opleve med andet end øjnene. Vi skal også møde skibets kaptajn. Vi slutter af med at gå i ARKENs værksted, hvor vi, som et bidrag til fortællingen, skaber skibsdyr ud af skumgummi, grillspyd og andre sjove materialer. Forløbet tilbydes udelukkende som 90 minutters forløb.

Målgruppe

Ombord på ARKEN henvender sig til børnehavebørn i alderen 4-5 år. Der kan max deltage 12 børn pr. forløb.

Læringsmål

Ombord på ARKEN lader børnene udforske rum og arkitektur på nye og anderledes måder. De får mulighed for at opleve med hele kroppen og derved styrke deres sanselige tilgang til verden. Forløbet styrker endvidere børnenes ordforråd og kreativitet ved at lade dem deltage som medskabere af en fælles fortælling/leg.

Daginstitutioner

Projekter

Daginstitutioner

På små ben: Skyggeleg

På små ben i billedrum

Det afsluttede projekt På små ben i billedrum blev støttet af Slots- og Kulturstyrelsen og løb fra maj 2016 til januar 2018.

Projektet havde til formål at udvikle (modeller for) varige læringsfællesskaber mellem kultur- og daginstitutioner med henblik på styrkelsen af små børns møde med kunst og kultur.

Gennem partnerskaber mellem ARKEN, Heerup Museum, Ishøj og Rødovre Bibliotek samt daginstitutioner i hhv. Ishøj og Rødovre Kommune undersøgte projektet, hvordan hands-on, reflekterende læringsfællesskaber mellem pædagoger og kunstformidlere kan igangsætte meningsfulde kulturmøder og aktiviteter for børn i situerede kontekster. Hermed har projektet forsøgt at bidrage til, at kunst får en større plads i børns hverdagsliv og til at styrke børns kreative samspil med kulturelle udtryksformer.

Inspirationsmateriale

Publikationen På små ben er henvendt til dig, der arbejder med kulturformidling til børn i daginstitutioner. Med materialet håber vi at inspirere til indgåelse af nye partnerskaber, der kan skabe meningsfulde kulturmøder for børnehavebørn i alderen 3-5 år. Hent publikationen her.

Praktiske informationer

Grundet COVID-19 er det kun muligt at spise medbragt mad udendørs.

I udstillingerne

Tasker, drikke- og madvarer må ikke medbringes i udstillingerne, men skal efterlades i garderoben. Garderobeskabe kan frit benyttes på ARKEN.

Vis hensyn til andre besøgende

ARKENs arkitektur består af store åbne rum. Af den grund forplanter al tale og støj sig nemt fra rum til rum. Vi henstiller derfor til, at der ikke råbes og løbes på museet, og vi beder gruppen om at forblive samlet omkring læreren/pædagogen.

Fotos

Det er tilladt at tage fotos uden blitz. Vi opfordrer til, at I dokumenterer jeres besøg, så I kan arbejde videre med oplevelserne hjemme på skolen.

Besøg på egen hånd

Det er gratis for institutioner at booke en tid til et besøg på egen hånd på museet. Læs mere og book dit besøg her.

Daginstitutioner

ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Henrik Jauert

SE OGSÅ

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.