MILLIONSTØTTE TIL ÅBEN SKOLE-PROJEKT
Med støtte fra A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal iværksætter ARKEN nu et treårigt kunstpædagogisk projekt under titlen: Laboratorium for kreativ læring – Den Åbne Skole i praksis. Projektet har til formål at udvikle modeller for, hvordan partnerskaber i Åben Skole-regi kan understøtte kreativitet.
ARKENs direktør Christian Gether udtaler:
”Det er med stor glæde, at vi modtager denne fornemme bevilling fra A.P. Møller Fonden. Med denne støtte får vi chancen for at fordybe os i Den Åbne Skoles mange muligheder i de kommende år til glæde og gavn for områdets skolebørn.”
Styrke elevers kreative kompetencer
Det nye laboratorium skal undersøge og udvikle potentialer for kreative læreprocesser i Åben Skole. Åben Skole betyder, at den enkelte skole, ifølge den nye skolereform, skal åbne sig mod omverdenen og udvikle undervisning i nye kontekster og partnerskaber. ARKENs tre-årige projekt skal ikke blot styrke elevers kreative kompetencer, men også lærernes og museumsundervisernes kreative pædagogiske kompetencer.
Lokale partnerskaber
Projektet tager afsæt i ARKENs solide erfaringer med at udvikle undervisningsforløb i tætte partnerskaber med lærere fra Ishøj. På den baggrund skal projektet videreudvikle partnerskabspotentialerne i Åben Skole i samarbejde med 15 skoler fra de fem Vestegnskommuner (Ishøj, Vallensbæk, Greve, Høje Taastrup og Brøndby). Konkret skal der udvikles 120 partnerskabsforløb (kreative laboratorier) og 36 lærerworkshops over de næste tre år. De første kreative laboratorier starter i august 2016.

Fra et tidligere undervisningsforløb på ARKEN. Foto: Sofie Amalie Klougart