Blomsten i kunsten

Download pressemateriale for særudstillingen

Marc Quinn, Bhasat Wilap at Assi Ghat, 2010. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg

Hilma af Klint, Vid betraktandet av blommor och träd, 1922. Stiftelsen Hilma af Klints Verk. Foto: Moderna Museet, Stockholm, Sverige

Alhed Larsen, Rhododendron, u.å. Johannes Larsen Museet. Foto: Jens Frederiksen

Emilia Bergmark, Nature Morte, 2019. Courtesy kunstneren. Foto: David Stjernholm

Tony Matelli, Arrangement, 2013. Courtesy kunstneren og Andréhn-Schiptjenko, Stockholm, Paris

Petrit Halilaj & Alvaro Urbano, 7th of April 2020 (Quince), 2020. Courtesy kunstnerne, ChertLüdde, kamel mennour og Travesia Cuatro

Kapwani Kiwanga, The Marias, 2020. Courtesy Centre d'art contemporaine d'Ivry - le Crédac, kunstneren og Galerie Tanja Wagner, Berlin. Foto: Marc Domage

Kapwani Kiwanga, The Marias, 2020. Courtesy Centre d’art contemporaine d’Ivry – le Crédac, kunstneren og Galerie Tanja Wagner, Berlin. Foto: Marc Domage

J.L. Jensen, Nature morte med blomster i antik vase på marmorbordplade, 1834. Thorvaldsens Museum. Foto: Thorvaldsens Museum

Claude Monet, Åkander, 1908. Amgueddfa Cymru - National Museum Wales. Testamentarisk arv fra Gwendoline Davies, 1951. Foto: National Museum Wales

Claude Monet, Åkander, 1908. Amgueddfa Cymru – National Museum Wales. Testamentarisk arv fra Gwendoline Davies, 1951. Foto: National Museum Wales

Emilia Bergmark, Abstract Container (The Cost of Living), 2020. Courtesy kunstneren. Foto: David Stjernholm

Nanna Abell, AW14 (betonflakon), 2014. Deep Forest Art Land (Skovsnogen). Foto: R. Hjortshøj

Andy Warhol, Flowers, 1970. Louisiana Museum of Modern Art, Humlebæk. Foto: Poul Buchard / Brøndum & Co.

Nathalie Djurberg & Hans Berg, The Clearing (Yellow, Purple and Rosehip Flower) 2015 (detalje). Courtesy kunstnerne og Lisson Gallery. Foto: Jack Hems

Ønsker du at besøge ARKEN i forbindelse med en omtale af museet, bedes du fremvise et gyldigt pressekort til billet-personalet i indgangen. Du er også altid velkommen til at kontakte os på forhånd. Hvis du ønsker at fotografere i udstillingen, bedes du aftale dette med os før dit besøg.

“Efterårets store udstilling på ARKEN fortæller historien om menneskers fascination af blomstens verden. Den undersøger, hvordan blomsten som motiv i kunsten spejler skiftende tiders verdensbilleder, natursyn og samfundsforhold – fra 1800-tallets voluminøse blomstermalerier til samtidskunstens økokritiske strømninger.”

Kommunikationschef Anne Axholm