AMALIE SMITH
Hvordan skal menneskehedens historie formidles til en fremtid uden mennesker – og hvem vil lytte? Oplev den vilde natur omkring ARKEN på en helt ny måde med Amalie Smiths dystopiske sci-fi-fortælling '51 e.DSO' i ørerne.

Foto: David Stjernholm
Forestil dig en lidt for nær fremtid, hvor ARKEN er omringet af fjendtlige droner og muterede dyr. Den vilde natur omkring museet danner en nærmest perfekt ramme om den dystopiske sci-fi-fortælling i Amalie Smiths lydværk 51 e.DSO (År 51 efter Den Sidste Olie).
Naturvandring i en nær fremtid
Amalie Smiths lydværk sender publikum ud på en vandring i landskabet omkring ARKEN. Fortællingen udspiller sig i en nær fremtid, hvor klimaforandringerne er accelereret og regnen står ned uafbrudt. ARKEN er ikke længere det museum, vi kender, men lagersted for bevaringsværdige genstande såsom kunst – en frøbank til eftertiden.
Historien følger tre karakterer, der har boet på ARKEN i to år. Det står klart, at menneskeheden ikke vil overleve de mange katastrofer, som truer. Men hvilken slags kunst skal indsamles til eftertiden? Og hvordan kategoriseres sådan en samling?
Smiths værk knytter sig til fortællingen om Noas ark i Det Gamle Testamente, hvor Gud på grund af menneskets ondskab udsender en syndflod for at udslette alt liv. Kun Noas familie og to repræsentanter af hver dyreart overlever vandmasserne på et skib. Smiths fremtidsfiktion fletter den bibelske overlevelsesberetning med aktuelle spørgsmål om både klima og kunsthistorie sammen. I dag oprettes et stigende antal af frøbanker rundt omkring i verden med afgrøder i forsøget på at sikre vores fremtid på en jord, vi vanrøgter. I Smiths fortælling er håbet om overlevelse dog endeligt slukket, og arbejdet i kunstbanken med at kategorisere og formidle kunsten er det eneste meningsfulde holdepunkt for de tre karakterer. Kunsten bliver en art DNA for menneskets filosofiske og eksistentielle dimensioner.
Fortællingens lydspor er optaget i og omkring ARKEN. Smith har optaget værket med en såkaldt binaural mikrofon, der optager lyd i 3D og gør fortællingens univers nærværende og virkeligt. Kunstneren lader vores sansning af virkelighed og fiktion smelte sammen og forstyrrer vores tidsregning ved at lade forskellige tider mødes i værket.
Lyt til 51 e-DSO
Vi anbefaler at man går en tur omkring ARKEN imens man lytter til værket.
Se eller download kort over skulpturparken her

Foto: David Stjernholm

Foto: David Stjernholm
Om Amalie Smith
Amalie Smith (f. 1985) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Forfatterskolen. Smith undersøger forhold mellem det fortællende og det fænomenologiske i bøger, film, lyd og installation. Hun afsøger vores måde at sanse, forstå og kategorisere verden på. Ofte arbejder Smith med montager, hvor forskellige spor af historier og fagdiscipliner sammenflettes for at udfordre og krydsbefrugte hinanden.
SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING

OLAFUR ELIASSON
Har du nogensinde gået armgang i et molekyle? Det kan du i Olafur Eliassons udendørs skulptur, der blander kunst med arkitektur og leg.

ELMGREEN & DRAGSET
En dreng på en gyngehest vinker dig i møde på ARKENs forplads. Elmgreen & Dragsets rytterstatue hylder leg og fantasi snarere end sejr og magt.

EVA STEEN CHRISTENSEN
Hvor kommer du fra? Måske du bliver klogere på din egen kultur, hvis du lader din håndflade glide hen over det sandblæste mønster på Eva Steen Christensens marmorskulptur.

JEPPE HEIN
Træd ud på vandet og ind i Jeppe Heins bur, hvor du kan spejle dig i omgivelserne og opleve verden på ny.