fbpx

LEA GULDDITTE HESTELUND

Prøv at gribe ud efter skulpturernes gummigreb: Hvilke muskler er de mon beregnet til at træne? I mødet med Lea Guldditte Hestelunds to skulpturer inviteres vi til en anderledes form for fitness midt i naturen omkring ARKEN.

LEA GULDDITTE HESTELUND

Lea Guldditte Hestelund, The Compensator II, 2018

En anderledes form for fitness

Bodypump, crossfit, cirkeltræning og spinning. I løbet af de sidste år har betegnelser som disse sneget sig ind i vores ordforråd, og træning er blevet en del af mange danskeres hverdag. Derfor er det heller ikke mærkeligt, hvis Lea Guldditte Hestelunds to skulpturer, minder dig om træningslokalet og fitness-kulturen. Men hvilke muskler er de mon beregnet til at træne? Hestelunds ene skulptur, The Compensator I, gemmer sig i en strandklit. Dens runde stålkrop og mange gummigreb forvirrer os. Hvad kan den bruges til? Lukker du fingrene om grebene, får du måske lyst til at løfte dig selv op. Men skulpturen fungerer ikke som et normalt fitnessinstrument. Har den overhovedet en funktion? Har du en ven med rundt i skulpturparken, kan det være at I prøver at bruge skulpturen samtidig. Lidt længere nede i vandkanten står endnu en skulptur, The Compensator II. Det er ligeledes en stålkonstruktion, der leder tankerne hen på et træningsinstrument. Skulpturen er krum, og grebene vender nedad. Kan du forestille dig, hvilken krop, den er lavet til?

LEA GULDDITTE HESTELUND

Lea Guldditte Hestelund, The Compensator I, 2018

En ny måde at være krop på

Lea Guldditte Hestelunds skulpturer vender op og ned på vores opfattelse af, hvordan en krop ser ud. I en kropsfikseret kultur, hvor medierne konstant præsenterer os for et snævert kropsideal, er det let at glemme, at vi alle ser forskellige ud. Hestelund udfordrer vores opfattelse af os selv og hinanden gennem sine skulpturer.  

 

Gennem kunstens sprog kan vi udfordre, hvad vi forstår ved normalitet.

 

Titlerne på værkerne, The Compensators, ligger tæt op ad ordet kompensation. En kompensation er en erstatning for noget tabt og er ofte ment som en hjælp eller støtte. Skulpturerne kan dog hverken anvendes til fysisk træning eller støtte. Måske kan de i stedet justere vores kulturs normaliserede rum, så den kan rumme virkelighedens uensartede og forskellige kroppe? Gennem kunstens sprog kan vi udfordre, hvad vi forstår ved normalitet. Måske kan du afprøve en ny måde at være krop på igennem Hestelunds skulpturer?

Om kunstneren

Lea Guldditte Hestelund (f. 1983) bor og arbejder i København. Hun arbejder skulpturelt og performativt. Med sin kunstneriske praksis undersøger hun, hvorledes vi mennesker tillægger materialer betydninger, særligt i forbindelse med menneskets syn på idealkroppen. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Kunstakademiet i Düsseldorf. Hun har deltaget i flere solo- og gruppeudstillinger, bl.a. på Overgaden Institut for Samtidskunst i København, ARoS i Aarhus, Eduardo Secci, Firenze, samt skabt værker til det årlige kunstprojekt Polynorm i Øregårdsparken, Gentofte. De to værker, som nu bliver præsenteret på ARKEN, blev skabt til dette projekt.

SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING

Arken.dk bruger cookies

På arken.dk bruger vi cookies til trafikmåling og indsamling af statistik. Vi bruger informationen til forbedring af hjemmesiden. Ved at klikke videre, accepterer du brugen af cookies.