LEA GULDDITTE HESTELUND
Prøv at gribe ud efter skulpturernes gummigreb: Hvilke muskler er de mon beregnet til at træne? I mødet med Lea Guldditte Hestelunds to skulpturer inviteres vi til en anderledes form for fitness midt i naturen omkring ARKEN.
Lea Guldditte Hestelund, The Compensator II, 2018
En anderledes form for fitness
Bodypump, crossfit, cirkeltræning og spinning. I løbet af de sidste år har betegnelser som disse sneget sig ind i vores ordforråd, og træning er blevet en del af mange danskeres hverdag. Derfor er det heller ikke mærkeligt, hvis Lea Guldditte Hestelunds to skulpturer, minder dig om træningslokalet og fitness-kulturen. Men hvilke muskler er de mon beregnet til at træne? Hestelunds ene skulptur, The Compensator I, gemmer sig i en strandklit. Dens runde stålkrop og mange gummigreb forvirrer os. Hvad kan den bruges til? Lukker du fingrene om grebene, får du måske lyst til at løfte dig selv op. Men skulpturen fungerer ikke som et normalt fitnessinstrument. Har den overhovedet en funktion? Har du en ven med rundt i skulpturparken, kan det være at I prøver at bruge skulpturen samtidig. Lidt længere nede i vandkanten står endnu en skulptur, The Compensator II. Det er ligeledes en stålkonstruktion, der leder tankerne hen på et træningsinstrument. Skulpturen er krum, og grebene vender nedad. Kan du forestille dig, hvilken krop, den er lavet til?
Lea Guldditte Hestelund, The Compensator I, 2018
En ny måde at være krop på
Lea Guldditte Hestelunds skulpturer vender op og ned på vores opfattelse af, hvordan en krop ser ud. I en kropsfikseret kultur, hvor medierne konstant præsenterer os for et snævert kropsideal, er det let at glemme, at vi alle ser forskellige ud. Hestelund udfordrer vores opfattelse af os selv og hinanden gennem sine skulpturer.
Gennem kunstens sprog kan vi udfordre, hvad vi forstår ved normalitet.
Titlerne på værkerne, The Compensators, ligger tæt op ad ordet kompensation. En kompensation er en erstatning for noget tabt og er ofte ment som en hjælp eller støtte. Skulpturerne kan dog hverken anvendes til fysisk træning eller støtte. Måske kan de i stedet justere vores kulturs normaliserede rum, så den kan rumme virkelighedens uensartede og forskellige kroppe? Gennem kunstens sprog kan vi udfordre, hvad vi forstår ved normalitet. Måske kan du afprøve en ny måde at være krop på igennem Hestelunds skulpturer?
Se eller download et kort over alle værker i ARKENs skulpturpark her
Om kunstneren
Lea Guldditte Hestelund (f. 1983) bor og arbejder i København. Hun arbejder skulpturelt og performativt. Med sin kunstneriske praksis undersøger hun, hvorledes vi mennesker tillægger materialer betydninger, særligt i forbindelse med menneskets syn på idealkroppen. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Kunstakademiet i Düsseldorf. Hun har deltaget i flere solo- og gruppeudstillinger, bl.a. på Overgaden Institut for Samtidskunst i København, ARoS i Aarhus, Eduardo Secci, Firenze, samt skabt værker til det årlige kunstprojekt Polynorm i Øregårdsparken, Gentofte. De to værker, som nu bliver præsenteret på ARKEN, blev skabt til dette projekt.
SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING
KAROLIN SCHWAB
Kender du følelsen af at miste fodfæstet? Af hvor svært det kan være at føle sig rigtigt hjemme? Karolin Schwabs My Floating Home er flyttet ind i lagunen der løber omkring ARKEN. Det er nu op til dig, din fantasi og det omkringliggende landskab at udfylde det tomme hus med betydninger.
AMALIE SMITH
Hvordan skal menneskehedens historie formidles til en fremtid uden mennesker – og hvem vil lytte? Oplev den vilde natur omkring ARKEN på en helt ny måde med Amalie Smiths dystopiske sci-fi-fortælling '51 e.DSO' i ørerne.
TUE GREENFORT
Hvad foregår der? En flok dolkhaler er tilsyneladende på vej op på lagunens bred. Det er et sjældent syn, for normalt lever det forunderlige krabbelignende dyr slet ikke på vores breddegrader.
ASTRID MYNTEKÆR
Hvad har mennesker til fælles med konkylier? Måske en fælles fremtid, hvor vi må tilpasse os og mutere for at overleve på en klode i stor forandring.