VINYL-TERROR & -HORROR
Forvild dig ind i et sanseligt og musikalsk univers af hi-fi-udstyr, smadrede vinylplader og lydfragmenter fra diverse musikgenrer i ARKENs samlingsværk THE MAGIC OF.

Vinyl -terror & -horror, THE MAGIC OF, 2018. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Lea Bolvig
Braget fra to højttalere, der støder sammen. Lyden af en pickup-nål, der kradser hen over en LP. Et udsnit af et gammelt klaver, smadrede vinylplader, utallige kabler, teaterspots og et ensemble bestående af sopran, tenor, fløjte, cello, violin, trommer og stueorgel. Indtrykkene er mange i Vinyl -terror & -horrors installation THE MAGIC OF.
En komposition, to versioner
Virvaret af kabler og teknik, lyd og røg gemmer på en større sammenhæng: Værket præsenterer i virkeligheden to versioner af den samme komposition. Den originale komposition består af lydfragmenter fra bearbejdede vinylplader, som kunstnerne har skåret op og sat sammen i nye konstellationer. Dermed rummer kompositionen et omfattende remix af lyd fra diverse epoker og musikgenrer som opera, tysk schlager og klassisk musik til urovækkende lyde taget fra gyserfilm. Den sammensatte komposition er efterfølgende transskriberet til noder og indspillet af et ensemble. I video-collagen, der vises i forlængelse af installationen, træder de optrædende musikere skiftevis ind og ud af billedet.
Med præcision og timing afspilles de to versioner af kompositionen synkront, imens installationens væld af hi-fi-udstyr, videosekvenser og skulpturelle opsætninger tilsammen afspiller og visualiserer kompositionen og inviterer den besøgende til at bevæge sig rundt og opleve installationens bevægelse, lys og lydsystemer.
Den kontrastfulde forvandling fra den originale komposition af cut-up plader til den instrumentale indspilning er tydelig. Samtidig supplerer de to versioner hinanden i udstillingen, hvor man kan følge de to lydspor parallelt. Værkets titel afspejler kunstnernes genbrug af ældre vinyler. THE MAGIC OF har kunstnerne lånt fra et album af den engelske organist Reginald Dixon: The Magic Of Reginald Dixon (Organ Favourites From “Mr. Blackpool”), hvorfra kunstnerne også henter lyd fra.

Detalje, Vinyl -terror & -horror, THE MAGIC OF, 2018. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg

Detalje, Vinyl -terror & -horror, THE MAGIC OF, 2018. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg
Om kunstnerne
Bag Vinyl-terror & -horror står de to danske kunstnere Camilla Sørensen (f. 1978) og Greta Christensen (f. 1977). Kunstnerne begyndte deres samarbejde som studerende på det Kongelige Danske Kunstakademi. I dag bor og arbejder de i Berlin.
Kunstnerduoen bevæger sig i krydsfeltet mellem billedkunst og musik, og deres kunstneriske praksis spænder over collage, skulptur og installation til pladeudgivelser og koncerter. Fælles for værkerne er, at lyd og skulptur altid er uadskillelige. Således opstår betydningen først i samspillet – og modspillet – mellem de auditive og visuelle komponenter.
Et nyt highlight i ARKENs samling
I de sidste 17 år har kunstnerduoen smadret og manipuleret vinylplader og hi-fi-udstyr for at omarrangere og sammensætte de enkelte dele i nye, overraskende lydforløb og fortællinger. THE MAGIC OF er kulminationen på kunstnerduoens flerårige eksperimentende arbejde med vinylpladen. Værket blev første gang vist på Den Frie Udstillingsbygning i 2018 på kunstnerduoens store soloudstilling The Magic Of Vinyl, Terror & Horror. Efterfølgende har ARKEN med generøs støtte fra Slots- og kulturstyrelsen erhvervet værket til museets samling.
Værket er ikke udstillet på museet i øjeblikket.
SE ANDRE VÆRKER I ARKENS SAMLING

CANDICE BREITZ
Videoinstallationen Love Story undersøger hvordan empati opstår og hvordan vores opmærksomhed fanges. Hvilke historier er vi villige til at lytte til, og hvordan skal de pakkes ind, før vi bliver berørt af dem?

ELMGREEN & DRAGSET
En dreng på en gyngehest vinker dig i møde på ARKENs forplads. Elmgreen & Dragsets rytterstatue hylder leg og fantasi snarere end sejr og magt.

PETER BONNÈN
Det har ikke noget med Jesus at gøre, selvom det ligner kister. Prøv i stedet at røre, sanse og lege med Peter Bonnéns skulptur.

CLARE WOODS
Kender du det øjeblik, hvor mørket falder på, og naturen bliver trykkende og truende? Clare Woods lader os smage på angsten for det ukendte.