FRA STØVKORN TIL KOSMOS

Stjernehimle, lyskegler og det indre af et atom. En særophængning af ARKENs samling sætter fokus på vores trang til at se sammenhænge mellem det uendeligt store og det uendeligt lille.


14. november 2020 til 28. marts 2021

FRA STØVKORN TIL KOSMOS

Marie Kølbæk Iversen, Nine Bats, 2016. Foto: Anders Sune Berg

Fra Støvkorn til Kosmos er en samlingsudstilling, som præsenterer værker, der undersøger relationerne mellem menneske, natur og teknologi, og samtidig udfordrer disse kategorier og skellet mellem dem. Kunsten har til alle tider udfordret vores forestilling om os selv og spurgt, hvilken plads vi kan og bør indtage i verden. I denne udstilling stiller kunsten spørgsmål til vores eksistens og stræben mod stjernerne.

Ordet kosmos stammer fra antikkens Grækenland og henviser til idéen om en sammenhæng mellem alting. Den græske filosof Pythagoras var den første, der brugte ordet kosmos om universet. Han mente, at alle naturlige fænomener, fra stjernerne i det ydre rum til mønsteret på et blad, kunne anskueliggøres og forstås gennem geometrien. På trods af udvikling af nye videnskabelige metoder er naturlige fænomener som ”mørkt stof” dog stadig et mysterium. Verdens og universets uopklarede gåder stimulerer fantasien, og i udstillingen undersøger kunstnerne, hvordan vi mennesker bruger forskellige skalaer og teknikker til at begribe verden omkring os.

Udstillingens temaer er brændende aktuelle. Klimakrisen og den globale pandemi minder os om naturens uregerlige kræfter og måden, vi påvirker hinanden og vores omgivelser. Med særophængningen tages vi blandt andet på en opdagelsesrejse ud i rummet og ind i det indre af øret, hvor kunsten tager livtag med fysik, astronomi og biologi. De 16 kunstnere undersøger verden omkring os med kameraløse fotografier, videoværker og lysinstallationer, og får os til at reflektere over de store sammenhænge.

Biosonisk ekko

Marie Kølbæk Iversens værk Nine Bats er en minimalistisk skulptur med indbyggede mikrofoner, der registrerer lyde i installationens nærvær og får LED-rør i værket til at kaste et flakkende lys ned over væg og gulv. Din blotte tilstedeværelse i rummet aktiverer således et levende lyslandskab. Værkets titel Nine Bats henviser til et forskningsprojekt på Institutterne for Biologi og Biokemi & molekylær biologi på Syddansk Universitet. Her samarbejdede kunstneren med et forskerhold, om at skabe en visuel kortlægning af flagermus’ færden. På samme måde peger installationen med interaktive greb på de usynlige forbindelser mellem os og vores omverden. I værket forbindes menneske og skulptur, og vi mindes om, at vi er en del af de økosystemer, som omgiver os.

Ud i rummet og ind i øret

Lea Porsagers videoværk Disrupted E(ar)thereal Fantasy (Ova Splash) er et dragende sammensurium af cirkulære bevægelser og billedlag. Vi suges ind og ud af en krop. Erotiske sekvenser af en nøgen kvindekrop kombineres med gelélignende 3D-animerede elementer. Abstraktioner af et menneskeøre flyder side om side med runde former, der har samme bevægelsesmønster som mikroskopiske virusser eller atompartikler. Kroppen i værket kærtegner sig selv og sutter på et ægge-lignende organ, der sprøjter væske ud. Porsagers video inviterer os sammen med hendes installation Space-Time Foam på en sanselig, organisk og erotisk rejse væk fra de rationelle systemer og tankemønstre.

FRA STØVKORN TIL KOSMOS

Lea Porsager, Disrupted E(ar)thereal Fantasy (Ova Splash), 2016 og Space-Time Foam, 2016. Foto: Anders Sune Berg

FRA STØVKORN TIL KOSMOS

Nanna Debois Buhl, stjernernes stenenes mellemrum og former, 2017. Humboldt Books

Stjerner og sten

Nanna Debois Buhls fotoprojekt stjernernes stenenes mellemrum og former tager udgangspunkt i Kunstens Ø som en særlig menneskeskabt biotop. Fotografierne er såkaldte ’kameraløse’ fotografier, baseret på William Henry Fox Talbot og August Strindbergs fotografiske metoder fra 1840’erne og 1890’erne. De er optaget uden fotografisk linse, kun med brug af lys og lysfølsomme overflader. På hver deres måde kortlægger de biotopens flora, fauna og partikler. I mikrografiet indfanges insektvingen ved hjælp af et mikroskop. I fotogrammet lægges det stride græs direkte på fotopapiret, som belyses. I celestografiet sætter støv og sand direkte aftryk, når det fyger hen over det lysfølsomme papir.

 

Udstillingen er del af forskningsprojektet Fra støvkorn til kosmos. Projektet, der undersøgte ARKENs samling, blev støttet af Kulturministeriets forskningsudvalg. Den bagvedliggende forskning præsenteres i et særnummer af ARKENs forskningsskrift ARKEN Bulletin, der kan købes i butikken, men også tilgås frit online på ARKENs hjemmeside.

SE OGSÅ