Når Ursula Reuter Christiansen træder ind i sit atelier, tænder hun sædvanligvis for Beethovens fjerde klaverkoncert på cd-afspilleren for at komme ind i en anden verden. Midt i en kunstnerisk proces befinder hun sig i sit eget univers. Hun forestiller sig, at den tilstand, hun kommer i, er ligesom at være skizofren. Det er frygteligt opslidende, har hun fortalt, men når det lykkes, mærker hun en følelse af triumf. 

Foto: Mads Nørgaard Copenhagen

”Når jeg ser en pensel nu, kan jeg slet ikke forestille mig at male en eneste streg. Det er, som om jeg i mit liv ikke har lavet en eneste streg. Men når det så lykkes mig at komme i den verden … Jeg tror, det er en slags skizofreni. For mit liv derude har intet med det her at gøre. Det er en helt anden tilværelse. Og jeg fatter det ikke. Jeg forstår ikke, hvordan jeg overhovedet kan male. Når folk siger: ’Hvor er det dejligt at male’, siger jeg: ’Hold da kæft.’ Det er en pinsel,” sagde Ursula Reuter Christiansen i et interview med Information i 2021. 

Reuter Christiansen har forsøgt at opstille staffelier og male blomster og den slags romantiske motiver, men hun har indset, at hun er så påvirket af sin opvækst og livshistorie, at hun har svært ved at male andet. Billedsproget i hendes værker er præget af den stærke tyske tradition for ekspressionisme, og det har sine rødder i mystik, poesi og eventyr, ikke mindst brødrene Grimm og de romantiske digtere H. von Kleist og Novalis. Samtidig har hun været inspireret af kvindebevægelsen i 70’erne og af Fluxusbevægelsens sammensmeltning af kunst og liv. Tematikkerne i hendes værker svinger mellem symbolik og mytologi, begær og had, skønhed og afgrunde.

Hun skaber drømmeagtige atmosfærer, en eventyrverden, der samtidig rummer mørke, kaos og død. Ofte har hendes udstillinger været ledsaget af ægtefællen Henning Christiansens musik, som da hun repræsenterede Danmark på Venedigbiennalen i 2001. 

”Alt, hvad jeg laver, skaber jeg ud af mit eget liv. Mine erfaringer som kvinde. Jeg har ikke andre, jeg kender kun min egen tilværelse som kvinde. Så alt, hvad jeg laver, baserer jeg på min egen eksistens som kvinde. Og jeg må bare sige, at jeg skylder kvindebevægelsen alt. Hele mit liv som kunstner, som jeg efterhånden blev, var jo på grund af den utrolige entusiasme og fællesvilje til at kæmpe, som den bevægelse besad. Det var det vigtigste, der skete i mit liv”, fortalte hun Information.

Midt under krigen blev Ursula Reuter Christiansen født i 1943 i Tysklands ældste by, Trier. Trods krigens ødelæggelser var hendes barndom præget af de fortællinger og eventyr, som hun hørte i hjemmet – og Triers urgamle fortid gav næring til hendes fantasi. Da hun endelig sagde højt, at hun ville være kunstner, afviste hendes far det. Han ville have, at hun blev gymnasielærer ligesom ham selv. Reuter Christiansen læste derfor tysk på universitetet, og selv om hun klarede studierne glimrende, var hendes eneste drøm at blive kunstner. Hun knoklede i al hemmelighed på at blive optaget på Kunstakademiet i Düsseldorf, et af verdens mest anerkendte akademier på det tidspunkt. En mission som lykkedes.

"Jeg har altid haft en kæmpe konflikt med mig selv, et mindreværdskompleks. Min lærer på kunstakademiet var Joseph Beuys, der var efterkrigstidens største kunstner. Han lærte mig så meget, men det var også hans standarder, som jeg målte alt, hvad jeg lavede, op imod. Uanset hvad jeg lavede, så tænkte jeg altid: Hvad ville Beuys mon sige til det her?” sagde Ursula Reuter Christiansen i et interview med Alt for damerne i 2023. 

I 1969 flyttede Reuter Christiansen til Danmark sammen med sin mand, og hun fik kontakt med den eksperimenterende kunstskole Eks-Skolen og med den nye kvindebevægelse. Det danske kunstnermiljøs stærke tilknytning til tysk kunst gjorde det lettere for hende at fortsætte sin kunstneriske udvikling i Danmark. Et nyt kapitel begyndte, da hun blev professor ved Kunstakademiet i Hamburg i 1992 og derefter blev udnævnt som professor i malerkunst ved Kunstakademiet i København i 1997. Reuter Christiansen blev ikke inspireret af 80’erne nyekspressive bølge, da hun altid har haft trang til ekspressivitet i sine værker. I dag betragtes hun som en af Danmarks mest indflydelsesrige kunstnere, og hendes værker har været udstillet på førende museer og gallerier i både ind- og udland. 

"Jeg er et rigtigt ambitiøst røvhul. Men det er jeg også stolt af. Jeg vil kraftstejleme! Og jeg har altid stilet efter at opnå anerkendelse. At den i særlig grad kommer nu, er en stor lykke”, fortalte hun Alt for damerne. 

I 1971 skabte Ursula Reuter Christiansen filmværket ’Skarpretteren’, som viser en kvindes møde med Skarpretteren i en valmuemark, en udmattet soldat, som hun ammer og en flok øldrikkende mænd i færd med at grave hendes grav. Med kortfilmen tager Reuter Christiansen et opgør med de historiske kvinderoller ved bogstaveligt talt at slå en kvinde ihjel. Filmen, som er et af de vigtigste værker i den tidlige danske feministiske kunst, afsluttes med: “Fat Mod. Det næste store øjeblik i historien tilhører os.”

Ursula Reuter Christiansen 

Født 13. februar 1943 i Trier, Tyskland. Bor og arbejder på Møn, Danmark.

Uddannet fra Kunstakademiet i Düsseldorf i 1969, hvor hun studerede under Joseph Beuys.

Blev professor ved Kunstakademiet i Hamborg 1992-1997. 

Blev professor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1997-2006.

Modtog Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse i 1998. 

Udsmykkede Horsens Sygehus i 1998.

Udsmykkede Institut for Kunsthistorie og Teatervidenskab, Københavns Universitet, i 1999.

Repræsenterede Danmark på Venedigbiennalen i 2001 sammen med sin mand, Henning Christiansen.

Modtog Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens legat i 2005

Fik tildelt Eckersberg Medaillen i 2011.

Kilder

Ursula Fugmann, ”Ursula Reuter Christiansen”, Dansk Kvindebiografisk Leksikon, SMK.dk

Rasmus Elmelund, ”To år med pandemi og hårdt arbejde har ikke gjort noget godt for Ursula Reuters sortsyn”, Information, Kultur, 28. december 2021.

Sine Gerstenberg, ”Ursula er fyldt 80 år – og først nu hyldes hun i hele verden: ”Jeg er rykket frem i første række”, ALT for damerne, 31. maj 2023.

Se mere om Ursula Reuter Christiansens udstilling 'JEG ER ILD OG VAND'.

Se andre artikler