Arkitektur og natur

> Download pressekit

ARKEN Museum for Samtidskunst er statsanerkendt og Vestegnens kulturelle fyrtårn. ARKENs bygning er tegnet af den danske arkitekt Søren Robert Lund, der overraskende vandt konkurrencen om at bygge et nyt museum i Danmark, mens han stadig var studerende. Museet blev indviet i 1996 af H.M. Dronningen.

Med sin dekonstruktivistiske inspirerede arkitektur er ARKEN placeret som et gigantisk strandet skib i landskabet. Helt unik for offentlige bygninger i Danmark er museets 150 meter store akse, som har form som skroget på et skib, men der er også andre fingeraftryk fra den maritime verden fx den skibsformede café med udsigt ud over Køge Bugt, de rå betongulve, koøje-vinduer på dørene, som mange steder er høje og tunge – skabt af stål og med synlige bolte.

ARKEN er blevet udvidet to gange siden: I 2008 ved C.F.Møllers tegnestue, der stod for en ny tilbygning, og i 2009 tegnede Søren Robert Lund (SRL arkitekter) et nyt indgangsparti.

> Download pressemeddelelse
Arken spejling -  foto: Torben Petersen