Vi lever i en tid, hvor opdelingen mellem natur og kultur bliver revurderet, og hvor det kunstneriske blik som konsekvens bevæger sig ud over udstillingsrummet og beskæftige sig med planetens tilstand. Fra stenlag til iskerner, fra ødemarker til vildmark er vi gradvist kommet frem til at anskue jorden som en samling af tegn, der kan studeres, beskrives, kategoriseres, bevares eller restaureres. Dette perspektiv indebærer et udvidet kuratorisk mandat, der rækker ud over museets mure: Jorden kan anskues som en samlet totaludstilling, og dette undersøger vi i samarbejde med Københavns Universitet (tidligere Det Kongelige Kunstakademis Billedkunstskoler) med forskningsprojektet Rewilding the Museum, der er støttet af Ny Carlsbergfondet. Filosof og kurator Dehlia Hannah er tilknyttet det treårige projekt, der blev påbegyndt i april 2021. Projektet undersøger de konkrete, materielle konsekvenser af vores forestillinger om omverdenen, fordi vores billeder af ’naturen’ rammesætter, hvordan vi lever i verden. I en tid, hvor vores forestillinger om vores omverden udfordres, bevæger kunsten sig ud på dybt vand: bort fra udstillingsrummet, ud i verden og ud i et vanskeligt terræn. Imens kunstnerne arbejder med modernitetens efterladenskaber, med verdenshavenes store ophobninger af plastaffald, med brændende skove og palmeolieplantager. Rewilding – eller genforvildning – handler om at føre økosystemer tilbage til en vild eller naturlig tilstand. Det involverer komplekse retrospektive og potentielle opbygninger af naturen med varierende grader af menneskelig indsats. Uden at skelne mellem de kunstige former og fremgangsmåder, der bruges i kunsten og videnskaben, undersøger Rewilding the Museum, hvordan ‘miljøer’ repræsenteres, formidles og produceres inden for og uden for udstillingsrummet i dag. ARKEN og Det Kongelige Kunstakademis Billedkunstskoler inviterede i 2022 til konferencen Rewilding the Museum, der fokuserede på museets rolle i den økologiske krise. Læs mere om konference her.