Samlingen

Samler du på noget? ARKEN samler på kunst – nærmere bestemt samtidskunst. Kunst, der er skabt i vores egen tid. Kunst, der stimulerer samtaler om tilværelsen. Kunst, der overrasker dig, bevæger dig og åbner for nye verdener. Vi indsamler den bedste danske og internationale samtidskunst, så den kan blive en del af vores fælles kulturarv, også for kommende generationer.

Samlingen er et kalejdoskop af kunstneriske udtryksformer og medier: Vil du prøve at stå under en lysende regnbue, sige goddag til en flok dolkhaler i strandparken eller opdage vores tids værste traumer og konflikter i en sommerfugls smukke vinger, er du kommet til det rette sted.

Når museet samler kunst, arbejder vi også med fokus på etnisk diversitet og repræsentation af køn. De fleste museumssamlinger har en historisk skævhed, hvad angår diversitet og repræsentation af køn. Også ARKENs. Vi arbejder derfor hele tiden fokuseret på, at samlingen afspejler det samfund, vi lever i. Vi er der ikke endnu, men vi er på vej.

Du kan altid opleve dele af samlingen, når du besøger museet eller Fra sofaen.

Karolin Schwab, My Floating Home, 2020
Karolin Schwab, My Floating Home, 2020

Karolin Schwab

My Floating Home, 2020

Kender du følelsen af at miste fodfæstet? Af, hvor svært det kan være at føle sig rigtigt hjemme? Karolin Schwabs flydende hus står midt ude i lagunen, der løber omkring ARKEN. Huset har hverken vægge eller møbler. Taget er himlen, og gulvet er en strøm af vand. Intet står stille. Det er op til dig, din fantasi og den omgivende natur at fylde det tomme hus med betydninger. Verden er i konstant bevægelse, og hvordan kan du stå fast på en gyngende grund?

Laure Prouvost, We Will Feed You Together Fountain (For Global Warming), 2019
Laure Prouvost, We Will Feed You Together Fountain (For Global Warming), 2019

Laure Prouvost

We Will Feed You Together Fountain (For Global Warming), 2019

En fontæne er den frodige haves smukke, svale oase. Skønhedens og rekreationens højdepunkt. Kan du komme i tanke om en mere kultiveret fortolkning af naturens livgivende kildespring? På ARKEN risler vandet risler lystigt fra en fyldig buket af glasbryster i rosa og brune nuancer ned i fontænens bassin, som er omgivet af grønne planter. Kvindekroppen – symbol på naturkraft og frugtbarhed – er gjort til et surrealistisk, ammende fantasivæsen i sit eget økosystem.

Peter Holst Henckel, World of Butterflies, 2002
Peter Holst Henckel, World of Butterflies, 2002

Peter Holst Henckel

World of Butterflies, 2002

Sommerfugle er forbundet med skønhed, forvandling og genfødsel. Men se grundigt på de smukke vinger. Pludselig træder billeder frem fra historiske begivenheder: Statskuppet i Chile i 1973, studenteroprøret på Den Himmelske Freds Plads i Beijing i 1989 og terrorangrebene i New York i 2001. Alle 68 sommerfugle i serien er kædet sammen med politiske begivenheder, der har fundet sted, der hvor de enkelte arter lever. Det, der ved første øjekast er smukt, bliver grufuldt. En forvandling har fundet sted.

Mona Hatoum, Sous tension, 1999
Mona Hatoum, Sous tension, 1999

Mona Hatoum

Sous tension, 1999

Flygtning ved et tilfælde. Mona Hatoum er født i Beirut, Libanon. I 1975 rejste hun som ung på ferie til London. Men borgerkrigen brød ud, og pludselig kunne hun ikke vende hjem. Hun var afskåret fra det hjemlige – symboliseret ved et køkken, kvindernes traditionelle domæne. Men i Hatoums køkken lurer fare og konflikt. Rivejern og urtehakkere er kravlet ned på gulvet som skarpe, strømførende kryb. Pas på, du ikke får stød.

Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012
Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 101, 2012

Elmgreen & Dragset

Powerless Structures, Fig. 101, 2012

Længe leve legen! En dreng på en gyngehest vinker dig i møde på ARKENs forplads. Seks meter høj og støbt i bronze, som en rigtig rytterstatue. Elmgreen & Dragsets rytterstatue vil bare hellere fejre leg og fantasi end krigsherrers sejr og magt. Det er vittigt og skarpt, når den dansk-norske kunstnerduo kritiserer samfundets magtstrukturer.

Anselm Reyle, Vognhjul, 2009.
Anselm Reyle, Vognhjul, 2009.

Anselm Reyle

Vognhjul, 2009

Et gammelt vognhjul på væggen med lys i lækre farver. Knitrende blank metalfolie bag farvet plexiglas. Springende delfiner og farver, der løber kontrolleret ned over lærredet. Anselm Reyles malerier og skulpturer er blændede smukke eller skamløse klichéer, alt efter øjnene, der ser. De store formater, den perfekte udførelse og de forførende farver og materialer rejser spørgsmål som: Hvad skal der til, for at billigt skrot bliver til dyrebar kunst? Vil vi helst stryges med eller mod hårene, når vi oplever kunst?

Candice Breitz, Stills fra Love Story, 2016. Med Julianne Moore og Alec Baldwin. Interviewet: Sarah Ezzat Mardini. Courtesy Goodman Gallery, Kaufmann Repetto og KOW
Candice Breitz, Stills fra Love Story, 2016. Med Julianne Moore og Alec Baldwin. Interviewet: Sarah Ezzat Mardini. Courtesy Goodman Gallery, Kaufmann Repetto og KOW

Candice Breitz

Candice Breitz, Love Story, 2016 (uddrag). Courtesy Goodman Gallery (Johannesburg), Kaufmann Repetto (Milan) og KOW (Berlin)

Love Story, en videoinstallation af Candice Breitz, undersøger hvordan identifikation og empati bliver produceret. Værket er baseret på seks menneskers personlige fortællinger om at flygte fra deres land på grund af forskellige undertrykkende forhold: Sarah Ezzat Mardini, som er flygtet fra et krigshærget Syrien, José Maria João, en tidligere børnesoldat fra Angola, Mamy Maloba Langa, en overlever af voldtægt fra Den Demokratiske Republik Congo; Shabeena Saveri, en indisk transperson og aktivist; Luis Nava Molero, en politisk dissident fra Venezuela; og Farah Abdi Mohamed, en ung ateist fra Somalia. Værket giver et indblik i den såkaldte flygtningekrises globale omfang. Det tager afsæt i omfattende videointerviews med de seks personer, som er optaget i de byer, hvor de søger om eller har fået asyl (to interview fandt sted i Berlin, to i New York og to i Cape Town). Candice Breitzs ambitiøse videoinstallation Love Story var et højdepunkt på Venedig Biennalen i 2017, og takket være generøs støtte fra Ny Carlsbergfondet er værket nu en del af ARKENs samling.

Grayson Perry, Walthamstow-tapetet, 2009. Detalje
Grayson Perry, Walthamstow-tapetet, 2009. Detalje

Grayson Perry

Walthamstow-tapetet, 2009

Livet er en rejse fra fødsel til død. Hver passager rejser med sin egen kuffert fuld af kulturelt arvegods, forbrugsvaner og menneskelige erfaringer. Hvis du skulle tegne dit liv som en rejse, hvad og hvem skulle så tegnes ind på kortet? Hvad har formet dig til den, du er i dag? På det billedvævede tapet optræder den lille skolepige med fletninger og en Kristus-lignende dukke, den unge mand, Madonnaen med Chanel-tasken – ikke Jesusbarnet – og den aldrende kontormand med attachemappen som billeder på livets stadier. Men de er også mennesker som du og jeg, klædt i og omgivet af ting, symboler og varemærker, der fortæller om vores køn og identitet. Kun den nyfødte og den døde er nøgne.

Claus Carstensen & Superflex, Flex Pissing/Björk er en nar [a.k.a. Bringing It All Back Home] I, 1997
Claus Carstensen & Superflex, Flex Pissing/Björk er en nar [a.k.a. Bringing It All Back Home] I, 1997

Claus Carstensen & Superflex

Flex Pissing/Björk er en nar [a.k.a. Bringing It All Back Home] I, 1997

Fire mænd poserer i et ørkenlignende, tørt landskab med sparsom bevoksning og højt til himlen. En af personerne – en næsten kronraget mand med solbriller – står med ryggen til og med spredte ben, som om, at han lader vandet. De tre andre er klædt i street wear og dyremasker, der forestiller en løve, en and og en gorilla. Løven og anden kaster håndtegn. Værket er stort som et billboard. Det skildrer et møde mellem kunstneren Claus Carstensen og kunstnergruppen Superflex – to forskellige generationer af kunstnere. Carstensen var Superflex’ professor på Det Kongelige Kunstakademi i København i begyndelsen af 1990erne, og han står for et eksperimenterende og provokerende maleri, der tog sin start i 1980erne. Han er kendt for at have urineret på flere af sine malerier. Claus Carstensen er desuden fra en generation af kunstnere, der arbejder alene. Superflex er et kunstnerkollektiv, der siden 1990’erne har skabt politiske og aktivistiske kunstprojekter, som glider sømløst ind og ud af samfundets økonomiske og sociale mekanismer. Deres værker udfolder sig ofte midt imellem kunsten og det kommercielle. Iklædt dyremasker i fotografiet forener de sig og udvisker deres individuelle identitet.

Sarah Lucas, Got a Salmon On in the Street #3, 2001
Sarah Lucas, Got a Salmon On in the Street #3, 2001

Sarah Lucas

Got a Salmon on in The Street #3

Sarah Lucas har gennem selvportrætter udfordret seksuelle stereotyper og repræsentationer af kønnet. Hun fremstiller sig bevidst tvekønnet, iført store støvler, cowboybukser og t-shirts, og hun poserer mere som mand end som kvinde. I Got a Salmon on in The Street #3 står Lucas på en gade og holder et stort fotografi af en nøgen mands underkrop op foran sig. Manden dækker sit skridt med en sprøjtende dåseøl, som han er ved at åbne. Værkets tvetydige titel illustrerer Lucas’ forkærlighed for visuelle vittigheder. “Salmon”, laks, er engelsk slang for kvindens køn, mens “got a salmon on” er en omskrivning af udtrykket “got a hard on”, der henviser til mandens erektion. Titlen er derfor en sammenskrivning af den mandlige og den kvindelige seksualitet – præcis som personen på gaden, der fremstår som en blanding af mand og kvinde. Got a Salmon on in The Street #3 er en kritik af en vittighed, men er samtidig en vittig kommentar i sig selv. Hun blander det vittige, det sarkastiske, det seksuelle og det upassende i sin fremstilling af en alternativ kvindelig identitet.