Ånder og skeletter. Skovnymfer. Badende kvinder ved skumring, deres hud stort set uadskillelig fra søens indigoblå overflade. Mystiske forsamlinger tilsyneladende portrætteret på bristepunktet af etemotionelt oprør. Karnevalsscener. Længselsfulde ansigter. Et forvildet klovnelignende ansigt – smilende eller det modsatte? – svøbt i et sygeligt, mosgrønt skær. Eva Pades malerier må siges atvære et hektisk skue: travlt befolkede, overdådige i komposition, omfattende i størrelse. Men hvem er denne unge, talentfulde kunstner egentlig?

Født i 1997 fik Eva Helene Pade sin opvækst i Odense, hvor hun allerede i en ganske ung alderopnåede stor anerkendelse for sine, på daværende tidspunkt, ganske autodidakte evner foran et staffeli. I 2017, da Pade var blot 20 år gammel, vandt hun nemlig Carlsbergfondets prestigefyldte Young Talent-pris for et portræt af sin kæreste. Prisen er blevet uddelt hvert andet år siden 2007, og Pades værk blev udvalgt iblandt mere end 1000 tilmeldte værker.

Eva Helene Pade. Foto: Petra Kleis.

Efterfølgende blev Pade optaget på Kunstakademiet i København, hvor det ikke varede længe, førhendes talent for alvor begyndte at løbe med opmærksomheden på den københavnske kunstscene.Her medvirkede hun i flere gruppeudstillinger og indgik snart et samarbejde med Galleri Nicolai Wallner, et kommercielt galleri baseret i Københavns Nordvest-kvarter. Siden da er det da også kun gået i én retning for den unge kunstner. I 2022 havde hun sin første større soloudstilling på Galleri Nicolai Wallner med titlen Moments of Transition (2022), ligeså vel som hun har medvirket på gruppeudstillinger i Torino (2021 & 2023), Berlin (2021) og New York (2024).

Som nævnt er Pades lærreder til tider intet mindre end kolossale. I forbindelse med den førnævnte Moments of Transition-udstilling målte værket, der gav navn til udstillingen, hele 410 x 549 cm. Maleriet gengiver en kaotisk folkemængde på randen af total sammensmeltning. I værkets forgrund er menneskene klart definerede: nogle er hidsige, andre lidende, andre igen klovnelignende eller vrider sig i smerte eller kaster sig ind i forsamlingen. Længere bagude flyder ansigterne ud. Det er umuligt rigtigt at se, om mennesker er mennesker eller spøgelser eller begge dele. Over dem, på himlen, svæver en hvid hest som sprunget ud af en dis, og omkring dens hove er flammerige kranier synlige. Det er et voldsomt værk, i skala og ambition, og sigende om Pades store tekniske overskud.

Pade selv satte i et interview med Artuner i 2021 nogle ord på de inspirationskilder, der har været med til at kreere i hendes særlige stil: ”Jeg har ofte enten en meget klar eller en lidt mere subtil reference til kunsthistorien. I … [mit maleri] Danse Macabre #3 er der helt bogstaveligt et maleri af et af Gustav Klimts skeletter. Jeg henter en masse inspiration fra kunsthistorien – Munch og det generelle mørke i Skandinavien, for eksempel. Og så har jeg James Ensor, som jeg også beundrer meget for den politiske satire i [hans] malerier.”

Hun fortsatte: ”Jeg synes, det er godt at bruge kunsthistorie til at forbedre [den] følelsesmæssig[e]sans, fordi folk vil være fortrolige med det. Eller det vil åbne op for en masse billeder i deres sind af, hvad de skal tænke, når de ser værket.”

Eva Helene Pade tog i 2024 sin afgang fra Kunstakademiet i København. Hun bor og arbejder i dag i Paris.

Du kan opleve hendes hidtil største soloudstilling lige her på museet i 2025.

Eva Helene Pade. Foto: Petra Kleis.

Eva Helene Pade:

Født i 1997. Opvokset i Odense. Bor og arbejder i Paris.

Modtog Carlsbergfondets Young Talent Pris i 2017.

Medvirkede på “Uno, Nessuno, Centomila”-gruppeudstilling, Artuner, Torino, i 2021.

Medvirkede på gruppeudstilling på König Galerie, Berlin, Tyskland, i 2021.

Udstillede på Galleri Nicolai Wallner i København med soloudstillingen Moments of Transition i 2022.

Medvirkede på gruppeudstilling på Nahmad Contemporary, New York, USA, i 2024.

Tog sin afgang på Kunstakademiet i København i 2024.

Kilder:

Linea Maria Andersen, “19-årig kunstkomet flytter til Berlin: Skal turde tage springet”, Fyens Stiftstidende, 28. maj 2017.

Ludovica Colacino, “Eva Helene Pade: In Conversation”, Artuner, 2023.

Bodil Skovgaard Nielsen, “Et frækt skolebord og en dans ved afgrunden: Kunstsæsonen lægger ualmindeligt stærkt ud”, Information, 31. august 2022.

Galleri Nicolai Wallner, “Eva Helene Pade – Moments of Transitions”, 2022.

Galleri Nicolai Wallner, “Eva Helene Pade – Biography & Bibliography”, 2024.

Se andre artikler

No items found.